Corresponderende posten
In de meicirculaire 2025 worden extra middelen voor nieuwe taken of uitnamen voor vervallen taken beschreven, de corresponderende posten. De noodzakelijkheid van het doorvertalen van de corresponderende posten naar de inhoudelijk programma’s is getoetst bij de organisatieonderdelen.
Hieronder het overzicht van de corresponderende posten per programma
x €1.000 | ||||
Corresponderende posten per Programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Basisregistratie Personen (BRP): centralisering inschrijving vergunninghouders | -59 | -60 | -60 | -61 |
Totaal Programma Algemene middelen en Overhead | -59 | -60 | -60 | -61 |
BRP: centralisering inschrijving vergunninghouders (DU) | 197 | 197 | 197 | 197 |
Totaal Programma Betrouwbare overheid | 197 | 197 | 197 | 197 |
Jeugdhulp kinderen in een AZC (DU) | 10 | 10 | 10 | 10 |
Kinderopvang pleegouders | 50 | 51 | 51 | 51 |
Voorschoolse voorziening peuters (DU) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Totaal Programma Kansrijk opgroeien | 62 | 63 | 63 | 63 |
Aanpak laaggeletterdheid | 180 | 180 | 180 | |
Antidiscriminatie voorzieningen | 52 | |||
Totaal Programma Levendige en gezonde stad | 232 | 180 | 180 | |
Aanpassen regeling dienstverlening aan huis | 35 | 36 | 36 | 36 |
Beschermd Wonen (IU) | 4.906 | 4.906 | 4.906 | 4.906 |
Maatschappelijke opvang en OGGz (DU) | 174 | 174 | 174 | 174 |
Nationaal Actieplan Dakloosheid (DU) | 31 | 31 | 31 | 31 |
Uitstel vervanging abonnementstarief Wmo | 4.028 | |||
Vrouwenopvang (DU) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Wmo hulpmiddelen | 177 | |||
Totaal Programma Passende ondersteuning en opvang | 9.353 | 5.149 | 5.149 | 5.149 |
Armoedebestrijding kinderen (DU) | 35 | 35 | 35 | 35 |
Impulsbudget arbeidsmarktregio’s | 827 | 1.117 | 1.291 | |
Impulsbudget sociale infrastructuur | 473 | 473 | 473 | 473 |
Participatie (IU) - Beschut werk | 101 | 109 | 116 | 123 |
Participatie (IU) - Sociale Infrastructuur | 321 | 345 | 370 | 395 |
Participatie (IU) - Wsw | 867 | 788 | 691 | 614 |
Versterking arbeidsmarktregio’s (DU) | 248 | 248 | 248 | |
Work in Nederland | 183 | 183 | ||
Totaal Programma Werk, toekomstbestendige economie en bestaanszekerheid | 3.055 | 3.298 | 3.224 | 1.640 |
Totaal Programma's | 12.840 | 8.827 | 8.753 | 6.988 |
Algemene Middelen en Overhead
Basisregistratie Personen (BRP):
De BRP is eigendom van het rijk. De kosten die het rijk maakt voor het beheer (incl. het onderhouden
van alle aansluitingen op de BRP, het zogenaamde extra verbruik) wordt jaarlijks verrekend met de
gemeenten in de vorm van een inhouding op de algemene middelen (voor Utrecht meestal rond de
60-80K per jaar).
Betrouwbare Overheid
BRP: Centralisering inschrijving vergunninghouders
Het volledige budget wordt gebruikt voor het inrichten en in stand houden van een zogeheten BRP-straat
Kansrijk Opgroeien
Jeugdhulp kinderen in een AZC
In onze gemeente verblijft een structureel wisselend, maar groeiend aantal kinderen in het asielzoekerscentrum. Voor deze groep is extra inzet nodig vanuit jeugdhulp, gezien de specifieke problematiek die zij meebrengen. De buurtteams jeugd en gezin (Lokalis) worden hiervoor ingezet. Dit leidt tot extra werkdruk, hogere kosten en een structureel beslag op onze jeugdhulpvoorzieningen, die formeel niet worden gedekt door aanvullende rijksmiddelen.
Kinderopvang pleegouders
Pleegouders maken gebruik van formele kinderopvang. De vergoeding van de kosten (eigen bijdrage) verloopt via de de zorgaanbieders en de gemeente verdisconteerd de vergoeding van het Rijk in de bijdrage aan zorgaanbieders
Voorschoolse voorziening peuters
De decentralisatie-uitkering voorschoolse voozieningen peuters heeft als doel dat alle peuters, zonder recht op kinderopvangtoeslag of voorschoolse educatie, naar een voorschoolse voorziening kunnen gaan. De uitkering is voor 2025 geactualiseerd met de volumina standen van uitkeringsjaar 2024 (in de gemeentelijke indeling van 2025).
Levendige en gezonde stad
Aanpak laaggeletterdheid
Dit budget is door het Rijk toegewezen om de regionale aanpak dat voortkomt uit het actieprogramma 'Tel mee met Taal' te kunnen voortzetten.
Antidiscriminatie voorzieningen
Dit betreft budget vanuit het Rijk voor gemeenten om meer aan preventie te kunnen doen op het gebied van discriminatie op lokaal niveau.
Passende ondersteuning en opvang
Aanpassen regeling dienstverlening aan huis
We verhogen de tarieven voor informele zorg voor persoonsgebonden budgetten voor de hulp bij het huishouden. De budgethouder kan dan aan de zorgverlener een vergoeding bieden voor de kosten van premieafdrachten.
Beschermd Wonen
De ophoging betreft de jaarlijkse indexatie voor Beschermd wonen. Dit betreft een budget dat Utrecht als centrumgemeente ontvangt voor de hele regio Utrecht. We hebben voor een deel al rekening gehouden met deze indexatie in de werkbegroting BW voor de U16 in 2025. Het overige deel blijft conform de afspraken in de regio beschikbaar voor inzet in de regio via de werkbegroting 2026.
Maatschappelijke opvang en OGGz
Door actualisatie van de verdeelmaastaven is er een kleine ophoging van het budget. Dit budget is nodig om aan de groeiende vraag naar opvangplekken te kunnen voldoen.
Nationaal Actieplan Dakloosheid
Als gevolg van de actualisatie van de verdeelmaatstaven is het budget iets opgehoogd. Over de inzet van de middelen zijn regionale afspraken gemaakt. De kaders hiervoor zijn vastgesteld door de raad in de Nota Regionale aanpak dakloosheid U16 2024-2023.
Uitstel vervanging abonnementstarief WMO
Door latere inwerkingtreding van het abonnementstarief, per 1 januari 2027, worden de voorziene besparingen later gerealiseerd.
Vrouwenopvang
De decentralisatie uitkering Vrouwenopvang wordt ieder jaar bijgesteld en deze bijstelling wordt meegenomen in de bepaling van de budgetten van de externe partners.
WMO hulpmiddelen
Het scheiden van wonen en zorg in de Wet langdurige zorg (Wlz) leidt bij de gemeenten tot meerkosten. De bijbehorende middelen worden toegevoegd aan het budget voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen.
Werk, toekomstbestendige economie en bestaanszekerheid
Armoedebestrijding kinderen
Bijstelling van het budget armoedebestrijding kinderen (meicirculaire 2016).
Impulsbudget arbeidsmarktregio's
De arbeidsmarktregio's ontvangen in de periode 2025-2028 een tijdelijk impulsbudget. Deze middelen maken het mogelijk om gezamenlijke dienstverlening (bijvoorbeeld op het gebied van werk, scholingsinstrumenten of -trajecten) te ontwikkelen met de partners in de arbeidsmarktregio.
Impulsbudget sociale infrastructuur
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de sociale infrastructuur en daarbij behorende doelen ten aanzien van het ondersteunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf 2025 tot en met 2034 is er (impuls)budget beschikbaar om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken.
Participatie (IU) - Beschut werk
De omvang van de integratie-uitkering Participatie wijzigt als gevolg van de toekenning van de loon-
en prijsbijstelling 2025. De beschut werk-verdeling wijzigt door aanpassing van de drempelbedragen.
Participatie (IU) - Sociale Infrastructuur
De omvang van de integratie-uitkering Participatie wijzigt als gevolg van de toekenning van de loon- en prijsbijstelling 2025. De uitkering Sociale Infrastructuur is als onderdeel van Participatie nieuw structureel budget voor de sociale infrastructuur.
Participatie (IU) - Wsw
De omvang van de integratie-uitkering Participatie wijzigt als gevolg van de toekenning van de loon-
en prijsbijstelling 2025. De Wsw-verdeling vanaf 2025 is geactualiseerd met de realisaties van het
gemiddeld aantal dienstbetrekkingen (gemeten in standaardeenheden (SE) per laatst betalende gemeente) in 2024 en de blijfkansen voor de jaren 2025 tot en met 2030.
Versterking arbeidsmarktregio's (DU)
Budget is beschikbaar gesteld om de regiefunctie die centrumgemeenten vervullen ten aanzien van de
samenwerking en de gezamenlijke publieke werkgeversdienstverlening in de arbeidsmarktregio’s
structureel te ondersteunen en te versterken.
Work in Nederland
We hebben de opdracht en het daarbij behorende geld van het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid om de slechte positie van Arbeidsmigranten in Nederland te verbeteren middels het
inrichten van (mobiele) informatiepunten en andere zaken die daaraan ondersteunend zijn.
De aanpak is gericht op het daadwerkelijk helpen van deze doelgroep door onder andere naar de
arbeidsmigranten toe te gaan, taalbarrières te slechten, samenwerkingen met hulpverlenende
instanties te faciliteren (zoals Juridisch Loket en Barka).