Beleidskader
De Wet open overheid (Woo) vorm het kader voor openbaarmaking. Deze wet verplicht overheden ertoe bepaalde categorieën informatie actief openbaar te maken. Dit gebeurt in tranches. In 2026 wijst de Minister van Binnenlandse Zaken nieuwe categorieën informatie aan die actief openbaar moeten worden. Naast deze actieve openbaarmaking zetten we in op sneller te kunnen beslissen op verzoeken om openbaarmaking (passieve openbaarmaking).
Meer informatie actief openbaar maken
In juli 2025 is het Utrechtse Open Documenten Platform (UODP) in gebruik genomen. Op dit platform gaan we stapsgewijs de verplichte 11 categorieën open documenten (op basis van de Wet Open Overheid) beschikbaar stellen. Het Programma Informatie op Orde loopt tot eind 2026, met onder meer als doel om aan de vereisten van de Wet Open Overheid te voldoen. De ambitie is om eind 2026 alle categorieën open documenten volledig actief openbaar te maken via het UODP. Het platform ontwikkelen we door in een community met andere gemeenten. Voor de categorie beschikkingen kiezen we ervoor om registers op te stellen, waarmee verzoekers op eenvoudige wijze de gewenste documentatie kunnen opvragen. Met dit uitgangspunt voldoen we aan de wettelijke vereisten, besparen we geld en sluiten we goed aan bij de daadwerkelijke informatiebehoefte vanuit de stad.
Bewustzijn vergroten en openbaarheid by design
Bij de inrichting van nieuwe werkprocessen werken we vanuit het principe van openbaarheid by design. Dat betekent dat bij de aanschaf van nieuwe software en bij de inrichting van werkprocessen rekening wordt gehouden met openbaarheid van bestuur en de opvraagbaarheid van informatie. Daarnaast worden medewerkers door middel van e-learning en netwerkbijeenkomsten op de hoogte gehouden en opgeleid.
Sneller beslissen en meer afspraken maken
In 2025 werd op ongeveer 85% van de verzoeken binnen de wettelijke of afgesproken termijn besloten. In 2026 is de ambitie om op 90% van de verzoeken tijdig te beslissen. We nemen zoveel mogelijk contact op met verzoekers om te kijken waarnaar verzoekers precies op zoek is en of verzoekers op een andere manier geholpen kunnen worden, bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden, eerst een deelbesluit te nemen over belangrijkste documenten van een besluitvormingsproces zodat verzoekers beter kunnen aangeven waaraan behoefte is of het aanpakken van een achterliggend probleem buiten de Woo om.
Voor bepaalde informatie hoeven verzoekers geen Woo-verzoek tot openbaarmaking te doen en bieden we snelle manier aan om informatie te verstrekken. Dergelijke verzoeken worden tijdig herkend en in de juiste procedure gezet om informatie te verstrekken.
Door de inzet van informatiespecialisten bij de behandeling en nieuwe software willen we sneller informatie verzamelen. Door het nieuwe sturingsmodel op het Woo-proces is beter in beeld wat de stand van zaken is en waar eventuele interne termijnen niet worden gehaald zodat daarop kan worden (bij)gestuurd.
De structurele verbetering van informatiebeheer is randvoorwaardelijk om sneller en beter de gevraagde in de organisatie te vinden en dus om het verzoek tijdig en juist af te handelen. Door krapte op de arbeidsmarkt is het moeilijk om de personele capaciteit bij het Woo-team op niveau te houden.