Doelstelling 2: Tegengaan/voorkomen overlast
Tegengaan en voorkomen van (ernstige) overlast door personen en groepen.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting | |
---|---|---|---|
2023 | In het Integraal Veiligheidsplan (IVP) staan de doelen die we op het terrein van de veiligheid nastreven voor de komende vier jaar. | ||
Raadsbrief Stand van Zaken Programma Amsterdamsestraatweg en Programma Kanaalstraat Damstraat | 2023 | Stand van zaken Programma Amsterdamsestraatweg en Kanaalstraat/Damstraat. | |
2021 | Programma waarin partijen gezamenlijk beter in staat worden gesteld om achterliggende problematiek bij gedetineerden aan te pakken en daarmee het risico op recidive terug te dringen. |
Effectindicatoren
We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | Doelstelling 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geregistreerde overlast (politieregistraties) | Peiljaar 2022: 13.781 | 14.761 | gelijk of minder dan het peiljaar | gelijk of minder dan het peiljaar | nog niet bekend | nog niet bekend | ||
Geregistreerde overlast (gemeentelijke meldingen). | Peiljaar 2023: 8.753 | 12.032 | gelijk of minder dan in peiljaar | gelijk of minder dan in peiljaar | nog niet bekend | nog niet bekend |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
Niet van toepassing.
Activiteiten die we niet meer doen
- Na een amendement in de gemeenteraad (A107 Extra boa’s binnenstad ) is besloten dat de binnenstad in 2024 en 2025 twee extra wijkboa’s krijgt. Hiermee waren er meer handhavers op straat om de veiligheid en leefbaarheid in het stadscentrum te verbeteren. Vanaf 2026 zijn er geen middelen om de inzet van deze twee extra boa's voort te zetten.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
Voortzetten Programma Amsterdamsestraatweg en Programma Kanaalstraat-Damstraat.
Voortzetten van de inzet op de ambitie veilige buurten uit de integrale wijkaanpak samen voor Overvecht.
- Voortzetten van Uitvoeringsprogramma Utrechtse Aanpak gericht op mensen met een samenloop van complexe problemen en een (potentieel) veiligheidsrisico.
- Voortzetten van Uitvoeringsprogramma Stedelijke Aanpak overlastgevende en criminele vreemdelingen.
- Voortzetten uitvoering geven aan de werkwijze rondom Utrechtse (ex-)gedetineerden vanuit het programma Detentie en Terugkeer.
- De gemeentelijke handhavers controleren, vaak met een preventieve insteek, in de wijken op verschillende vormen van overlast. Bijvoorbeeld jeugdoverlast, overlast door gebruik van alcohol, drugs en vuurwerkoverlast.
- Met het Actualiteitenteam Preventief (voorheen flexteam) van toezichthouders en het Actualiteitenteam Repressief van boa’s zijn we wendbaar en kunnen we snel reageren op overlastsituaties.
- Op basis van de VJN 2024 is de nachtelijke inzet van handhaving per 1 juli 2024 teruggebracht naar 4 nachten. In 2026 verschuift de nachtelijke inzet in deze vier nachten naar voren om zo beter aan te sluiten op de momenten met relatief de meeste overlast (late avond/vroege nacht).
- Handhavers voeren op basis van meldingen van bewoners en ondernemers een controle uit op de betreffende locatie. Afhankelijk van de situatie treden zij handhavend op. In de Voorjaarsnota 2024 is besloten deze inzet van de GOA/BMU-dienst op meldingen te halveren en meldingen voortaan meer data-gericht af te handelen.
- We voeren regie op wijkveiligheid. We werken in netwerken en nemen met onze partners het initiatief om met gerichte integrale veiligheidsaanpakken de overlast en criminaliteit op hotspots duurzaam aan te pakken.
Initiatieven uit de wijk om veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, faciliteren en ondersteunen we.
Financiën Voorkomen/tegengaan overlast
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 1.314 | 1.372 | 263 | 263 | 0 | 0 | |
Lasten | 13.247 | 13.113 | 11.703 | 10.963 | 10.700 | 10.700 | |
Saldo Baten en Lasten | -11.933 | -11.741 | -11.440 | -10.700 | -10.700 | -10.700 | |
Onttrekking reserves | 204 | 204 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 204 | 204 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -11.730 | -11.538 | -11.440 | -10.700 | -10.700 | -10.700 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
De inzet van 2 extra BOA's voor de duur van 2 jaar (A107) werd in 2024 en 2025 gedekt vanuit de reserve.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 8%, 2027 16%, 2028 25% en voor 2029 30% |
---|
De doelstelling Voorkomen en tegengaan van overlast is beperkt beïnvloedbaar. Bezuinigen op deze doelstelling betekent dat we minder personele inzet op diverse terreinen kunnen doen om overlast aan te pakken. Het betekent bijvoorbeeld minder toezicht, minder PGA-experts op hoog risico personen, zoals ernstig overlastgevende en criminele verslaafden en vreemdelingen, minder gebiedsmanagers veiligheid en/of minder inzet op het onderhouden van netwerkcontacten met partners in de stad. Ook kunnen we minder inzetten op het voorkomen en beheersen van hotspots, waar veel overlast is. Bij bezuinigingen kunnen we in het veiligheidsbeleid onze regierol als gemeente minder goed uitvoeren. Uit evaluaties bij crises en casuïstiek blijkt dat deze regierol cruciaal is om de problemen aan te kunnen pakken.