De gemeente Utrecht wil voor de inwoners een betrouwbare overheid zijn; dichtbij en oplossingsgericht. Daarom wordt ingezet op het voorkomen en beperken van procedures. Uiteraard is de organisatie zeer terughoudend in het zelf starten van procedures - dit komt zelden voor - maar ook als de organisatie daarin door anderen wordt betrokken. De gemeente toont zich ook betrouwbaar door te staan voor haar zaak en de belangen van haar inwoners. Als er ruimte is om dat anders te doen dan via een juridische procedure, dan wordt die route genomen. Er wordt ingezet op informele geschilafdoening en er is aandacht voor de individuele inwoner en ondernemer. Vanuit het perspectief van de inwoners wordt zorg gedragen voor de rechtsstaat, zodat de inwoners worden beschermd door en tegen de overheid. Inwoners wordt adequate rechtsbescherming geboden.
De spelregels worden afgestemd op en begrijpelijk gemaakt voor de inwoners. Zo wordt zo tijdig en adequaat mogelijk gehandeld als context en capaciteit toelaten om geschillen voor alle betrokkenen tot een zo goed mogelijk einde te brengen.
Er wordt gewerkt aan een versteviging van de juridische functie die in de gemeentelijke organisatie qua omvang en positie gesteld staat om uitdagingen het hoofd te kunnen blijven bieden. Hierbij richt de organisatie zich op een duurzame inrichting van de juridische functie en continu kunnen leren en inspelen op de wereld om haar heen. Zo wordt de juridische kwaliteit verbeterd, en de ervaring daarvan bij inwoners. Dit draagt bij aan het vertrouwen in de overheid.
Doelstellingen
Onderwerp | Toelichting | Doelstelling 2026 |
---|---|---|
Juridische kwaliteit (rechtmatig, rechtvaardig en efficiënt) van onze besluiten | Onze besluiten zijn van een zodanige kwaliteit dat bezwaar en/of beroep bij voorkeur niet nodig (blijken te) zijn. De bezwaarmaker krijgt in ieder geval waar hij recht op heeft. Een 100%-score is niet nodig. Onze medewerkers streven altijd naar efficiëntie: de balans tussen juridische kwaliteit enerzijds en de snelheid van werken anderzijds. | Het percentage beslissingen op bezwaar waartegen beroep wordt aangetekend is maximaal 15%. Het percentage beslissingen op bezwaar of beroepschriften dat gegrond wordt verklaard, is maximaal 20%. |
Tijdig besluiten | Onze beslissingen op bezwaar worden tijdig (binnen de wettelijke of de afgesproken termijn) genomen, zodat juridische procedures zo snel mogelijk worden opgelost en bezwaarmakers zo snel mogelijk duidelijkheid hebben. Een 100%-score is niet nodig. Onze medewerkers streven altijd naar efficiëntie: de balans tussen juridische kwaliteit enerzijds en de snelheid van werken anderzijds. | Minimaal 80% van de beslissingen op bezwaar wordt binnen de wettelijke of afgesproken termijn afgehandeld. |