Programma 's

Duurzame bereikbaarheid

Risico's

Strategische programmarisico’s

Maatregel

Benodigde samenwerking en cofinanciering voor de noodzakelijke maatregelen komen niet rond. Hierdoor kan de mobiliteitstransitie niet volgens het gewenste tempo worden gerealiseerd.

Verstevigen van de lobby richting rijk en regio. Als gemeente én in MRU en G4 + Eindhoven verband, alsook met de grondeigenaren van de woningbouwlocaties. De inzet hierbij is dat als we de middelen niet hebben voor de mobiliteitstransitie wij als gemeente niet kunnen leveren op veiligheid, wonen, economie klimaat en leefbaarheid, alsook de randvoorwaarden creëren voor de gebiedsontwikkelingen.

Benodigde innovatie als alternatief voor auto gaat niet snel genoeg of is niet voldoende voor groeistad (Dynamisch verkeersmanagement/ DVM, MaaS, parkeerhubs, etc.) 

Convenant met deelautoaanbieders, stimuleringsregelingen voor deelmobiliteit, parkeerbeleid (hogere tarieven, lage parkeernormen, weghalen autoparkeerplaatsen). Onderzoeksagenda inzetten bij prioriteringsvraagstukken.

Niet iedereen kan de plekken bereiken die ze zouden willen bereiken, bijvoorbeeld doordat zij moeilijk kunnen rondkomen, door een fysieke of cognitieve beperking, een taalachterstand of slechte verbindingen. Hierdoor zijn mensen onvoldoende in staat om deel te nemen aan de maatschappij. Er is sprake van vervoersongelijkheid.

In het Uitvoeringsprogramma Vervoersongelijkheid staat beschreven dat we vervoersongelijkheid verkleinen door drempels in het vervoer voor inwoners weg te nemen. Door actief met het thema aan de slag te gaan, leren we meer over deze vorm van ongelijkheid, en leren we ook wat de meest effectieve aanpak is. We monitoren actief en updaten de projectenlijst periodiek op basis van opgedane ervaring en aangescherpte inzichten.
Vervoersongelijkheid is nu beleidsmatig verankerd. Dit risico wordt in het vervolg niet meer opgenomen.

Ons Duurzame mobiliteitsbeleid heeft nationaal en regionaal OV nodig als stevige basis en alternatief voor de auto. Kwaliteit van het OV aanbod staat onder druk door gebrek aan budgetten en personeel. Gemeente heeft hier niet direct invloed op.

Intensiveren van lobby bij Provincie en Rijk. Dit doen we als gemeente maar zeker ook in G4, U10 en MRU verband. Inzetten op een bredere definitie van OV door deelmobiliteit en doelgroepenvervoer te integreren tot een publiek mobiliteitsaanbod.

 

De financiële risico’s zijn in een totaaltabel terug te vinden in de paragraaf Weerstandsvermogen en de risico’s met betrekking tot de Verbonden partijen zijn opgenomen in de paragraaf Verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 13:18:55 met de export van 09/18/2025 09:06:47