Doelstelling 3: Verkeersveiligheid
Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel verkeersveiligheid.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2021 | Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. De stad moet aantrekkelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. |
Effectindicatoren
We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | Doelstelling 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Driejarig gemiddelde van verkeersslachtoffers | 1.622 (gemiddelde 2022-2024) | 1.622 (gemiddelde 2022-2024) | max. 1.568 (gemiddelde van 2023-2025) | max. 1.516 (gemiddelde van 2024-2026) | max. 1.466 (gemiddelde van 2025-2027) | max. 1.418 (gemiddelde van 2026-2028) | ||
% bewoners dat tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt | 63% (2021) | - | 65% | - | 66% | - |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar 2025
- We voeren in maart 2026 in één keer 30 km/u in op alle straten in Utrecht zonder apart fietspad.
- We starten met de uitvoering van de definitieve maatregelen op de Donaudreef, Niels Bohrweg, Griftstraat/Poortstraat en Sartreweg/Aartsbisschop Romerostraat.
- We passen alle verkeerslichten aan waar de snelheid naar 30 km/u wordt verlaagd.
Activiteiten die we niet meer doen in het begrotingsjaar 2025
- In 2026 is het niet meer mogelijk om voor nieuwe verkeersveiligheidsprojecten subsidie aan te vragen bij het Rijk. De 3e tranche van de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid loopt af na 2025.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We gaan door met het onderzoeken en oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten door het realiseren van kleine fysieke maatregelen.
- We gaan verder met de aanpak van risicovolle fiets- en voetgangersoversteken waar de kans op een ernstig ongeval groot is.
- We gaan door met het aanvragen van subsidies voor verkeersveiligheidsmaatregelen bij de provincie.
- We blijven 30 km/u invoeren op de overige straten en dragen uit dat 30 km/u de norm is via communicatie en campagnes.
- We blijven aanvragen indienen voor vaste flitspalen, flexflitsers en focusflitser die handhaven op snelheid, roodlichtnegatie en telefoongebruik.
- We blijven inzetten op extra handhaving op verkeersveiligheid door boa's en door middel van een verplaatsbare camera die controleert op de juiste plek op de weg van brom- en snorfietsers.
- Wij blijven met I&W en de G4 in gesprek over het LEV-kader en over (pilots) massa- en snelheidsverschillen op het fietspad en de veiligste plek op de weg.
- We blijven verkeersveiligheidseducatie op basisscholen uitvoeren en gaan door met het realiseren van schoolzones en schoolstraten.
- We gaan door met het verbeteren van de fietsverkeersveiligheid van ouderen via Doortrappen.
- Met smileyborden en campagnes stimuleren wij verkeersveilig gedrag.
- We verhogen het budget voor verkeersveiligheid met 0,14 miljoen euro in 2026 en 0,15 miljoen in de periode 2027-2029. Vanwege de actuele ontwikkelingen rondom verkeersveiligheid, de verkeersdrukte die blijft toenemen waardoor ook de kans op ongelukken toeneemt, zien we de noodzaak om nu deze stap te zetten. We zetten hiermee een eerste stap. Als we grootschalige verkeersveiligheidsmaatregelen treffen, bijvoorbeeld n.a.v. een ernstig ongeluk, dan blijft het nodig om hiervoor in de begrotingscyclus een apart voorstel te doen.
Dit wordt gedekt door het budget voor programma vervoersongelijkheid in de periode 2026-2029 te verlagen met 0,05 miljoen euro en door het budget aanpak voetganger met 0,09 miljoen euro in 2026 en 0,1 miljoen euro in 2027-2029 te verlagen.
Financiën Verkeersveiligheid
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 219 | 829 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 3.219 | 4.674 | 4.243 | 2.841 | 1.377 | 1.788 | |
Saldo Baten en Lasten | -3.000 | -3.845 | -4.043 | -2.841 | -1.377 | -1.788 | |
Onttrekking reserves | 632 | 1.918 | 1.247 | 5 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 1.026 | 900 | 35 | 0 | 1.459 | 1.048 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | -394 | 1.018 | 1.212 | 5 | -1.459 | -1.048 | |
Totaal | -3.394 | -2.827 | -2.832 | -2.836 | -2.836 | -2.836 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 25%, 2027 18%, 2028 49% en voor 2029 43% |
---|
Voor verkeersveiligheid geldt dat verschillende projecten reeds zijn gestart of worden aanbesteed. Voor het actieplan en impuls 30km straten geldt een bestuurlijke afspraak tot 2040. Lopende projecten en afspraken beperken de beïnvloedbaarheid, maar sluiten dit niet uit. Het beëindigen van projecten heeft acceptatie van reeds gemaakte kosten zonder afronding van een project tot gevolg (kapitaalvernietiging).