Doelstelling 1: Werknemers en -gelegenheid
Utrecht heeft voldoende toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid die passend is bij de groei van de stad.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2025 | Nieuw beleid voor Arbeidsmarkt waarin het bijdragen aan het realiseren van een weerbare en wendbare Utrechtse arbeidsmarkt | |
2021 | De ambities die de gemeente Utrecht heeft op de grote vraagstukken voor de stad, nu en in de toekomst. | |
2020 | Schetst de kaders voor onze gemeentelijke strategie, beleid en uitvoering op het gebied van economie. | |
Beleid tijdelijk verblijf (short stay) en bijstelling hotels | 2019 | Nieuw beleid voor tijdelijk verblijf, bijstelling van het reguliere hotelbeleid. |
2018 | Kaders waarmee we willen bijdragen aan een gezonde groei van de stad en inspelen op nieuwe trends. | |
2016 | Gezond (stedelijk) leven, via samenhangende aanpak en versterking van de gezondheidsgerelateerde economie. | |
2015 | Werkwijze gemeente Utrecht in relatie tot toeristische ontwikkelingen. | |
2012 | Bieden voldoende en toekomstbestendige werklocaties. | |
2012 | Beleid dat bijdraagt aan een goede detailhandelsstructuur en leegstand tegengaat. | |
2010 | Beleid voor ontwikkelruimte hotels. |
Effectindicatoren
We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | Doelstelling 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totale werkgelegenheid per inwoner (15-75 jaar). | 0,96 (2018) | 1,12 | 1,06 | 1,06 | 1,06 | 1,06 | ||
Aantal banen (in fte) in de stad per ha. | 28,0 (2018) | 35,4 | 34 | 34,5 | 35 | 35,5 | ||
Positie van regio Utrecht op EU-ranking economische competitiviteit (eens per 3 jaar). | 1 (2022) | 1 | Top 3 | Top 3 | Top 3 | Top 3 |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- Uitvoering geven aan kennis- en activatieprogramma Nieuwe Economie voor ondernemers in Utrecht.
- Opstellen uitvoeringsprogramma werklocaties om de beleidsdoelen uit de beleidsnota werklocaties te kunnen realiseren.
- Verkennen van de mogelijkheden voor een nieuw horeca- en retailbeleid onder andere op basis van motie M212/2025 Horeca 3.0 Tijd voor een Flexibel en Toekomstigbestendig Kader.
Vervolg geven aan evaluatie horecabeleid.
- Stimuleren van personeelsbehoud en arbeidsproductiviteit door het opzetten van een arbeidsmarktregeling voor goed werkgeverschap en innovatie.
- Meten van onze arbeidsmarktprestaties aan de hand van de indicatoren uit de beleidsnota Arbeidsmarkt.
- Oprichting Social Impact Fonds om impact ondernemers een impuls te kunnen geven (via Kansen voor West).
- Kapitaalstorting in de ROM van 3,25 miljoen euro, zodat de ROM kan blijven investeren in geselecteerde startups en scaleups.
Activiteiten die we niet meer doen
- Specifieke arbeidsmarktaanpak energietransitie.
- Door het verlagen van het subsidieplafond zijn er minder financiële middelen beschikbaar voor incubators, startups en scaleups.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- Uitvoering Actieagenda Utrechtse Economie 2023 – 2026 (Actieagenda Utrechtse Economie 2025 ), inclusief advies van de Review Council en jaarlijkse meting van de Utrechtse Nieuwe Economie Index ((NEx) (resultaten 2024).
- Faciliteren van bedrijven die overwegen zich in Utrecht te vestigen om de komst van kansrijke bedrijven te bevorderen en de economische aantrekkelijkheid van de stad te vergroten.
- Stapsgewijze ontwikkeling circulair bedrijvenpark Strijkviertel om zo ruimte te bieden aan circulaire bedrijvigheid en een voorbeeldfunctie te vervullen voor Nederland. Ook creëren we een extra vestigingsruimte in een krappe bedrijfsruimtemarkt.
- Bouwen aan innovatielocaties door koppelen van kansrijke locaties, instrumenten en initiatieven
- Stimuleren van een passende invulling van winkelpanden en een aantrekkelijke openbare ruimte voor Utrechters en bezoekers.
- Uitbreiding van het aantal standplaatsen en het op orde brengen van het proces voor uitgifte standplaatsen.
Uitvoeren van evenementenbeleid, volgens de 10 locatieprofielen en afronden van de zoektocht naar grote evenementenlocaties.
- Faciliteren van het Ondernemersfonds Utrecht bij het versterken van de organisatiegraad en samenwerking tussen ondernemers, en bij de implementatie van aanbevelingen uit evaluatierapport.
Financiën Werknemers en -gelegenheid
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 586 | 913 | 913 | 913 | 913 | 913 | |
Lasten | 26.635 | 30.670 | 29.556 | 28.525 | 28.309 | 28.309 | |
Saldo Baten en Lasten | -26.049 | -29.757 | -28.643 | -27.612 | -27.396 | -27.396 | |
Onttrekking reserves | 0 | 677 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | -4.000 | 677 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -30.049 | -29.080 | -28.643 | -27.612 | -27.396 | -27.396 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 38%, 2027 37%, 2028 41% en voor 2029 43% |
---|
Binnen Investeringsklimaat is een deel van het budget beïnvloedbaar. Het beïnvloedbare budget wordt onder andere ingezet voor (cofinancieringsbijdragen aan) de doelen in beleidsnota Werklocaties en beleidsnota Arbeidsmarkt (waaronder verschillende bijdragen, zoals voor het regionaal talentfonds), bijdragen aan Ondernemer Centraal en het UIC. De bijdragen aan ROM, Utrecht Marketing, EBU en OFU zijn voor de komende vier jaar vastgelegd in overeenkomsten en daarom in elk geval binnen deze periode niet beïnvloedbaar.
Overige budgetten voor Investeringsklimaat, Vestigingsklimaat, Aantrekkelijke Stad en Arbeidsmarkt betreffen vooral personeelslasten. Die worden pas op middellange termijn beïnvloedbaar. Terugbrengen van personeelslasten heeft met name impact op dienstverlening aan ondernemers in de stad; op gebiedsadvisering, op strategisch en agenderend niveau voor de groeiende stad, en op individuele vestigingscasussen, en op het scheppen van randvoorwaarden ten behoeve van een innovatief ondernemersklimaat met maatschappelijke meerwaarde.