Doelstelling 2: Circulair
We willen in 2050 volledig circulair zijn, in 2030 maximaal de helft aan primaire grondstoffen gebruiken en daarbij versterken we het vestigingsklimaat voor circulaire bedrijven .
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2024 | In de visie Utrecht Circulair 2050 beschrijven we hoe we in 2050 volledig circulair willen zijn. Gericht op vier prioriteiten: bedrijvigheid en ondernemerschap, gebiedsontwikkeling en bouwen, opdrachtgeven en inkoop, materiaal- en reststromen. | |
2024 | De beleidsnota Utrecht Circulair 2030 is een uitwerking van de Visie Utrecht Circulair 2050 waarin per prioriteit de transitie- en effectdoelen worden beschreven. |
Effectindicatoren
We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | Doelstelling 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MPG-score (Milieu Prestatie Gebouwen) nieuwbouw van woningen van gemiddeld €0,54/m²bvo. | 0,63 (2019) | 0,64 | 0,52 | 0,65 | 0,65 | 0,65 | ||
Minimaal 45% circulair inkopen. | 16% (2018) | 55% | 55% | 55% | 57% | 59% |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
In 2026 zetten we de uitvoering van de beleidsnota Utrecht Circulair 2030 voort:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
Niet van toepassing.
Activiteiten die we niet meer doen
- Als gevolg van de hervormingsbezuinigingen verminderen we de bijdragen aan een aantal netwerken zoals DigiC en Cirkelstad, maar we blijven samenwerken aan en inzetten op het stimuleren van circulaire bedrijvigheid en ondernemerschap.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
Circulair bedrijvigheid en ondernemerschap:
- We blijven werken aan het (regionaal) circulair ondernemersklimaat via samenwerking in de vereniging Circulair Utrecht, financiële ondersteuning van innovatieve projecten en samenwerking via circulaire innovatievouchers.
- We werken een arbeidsmarktaanpak voor de circulaire economie uit, gericht op voldoende en juist geschoold personeel voor circulaire ondernemers, kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en betere aansluiting van onderwijs op circulair werk.
Circulair gebiedsontwikkeling en bouwen:
- We blijven ons inzetten op circulair bouwen in de tenders en maatschappelijk vastgoed om hiervoor de gestelde effectdoelen te halen (55% circulaire materialen in 2030).
- We blijven ons - samen met Building Balance - inzetten op de keten biobased bouwen.
- We stimuleren hergebruik in de bouwketen via de circulaire grondstoffencorridor.
- We stimuleren circulariteit in openbare ruimte-projecten, onder andere met behulp van het afwegingskader Duurzame Openbare Ruimte (Duurzaam GWW) dat we hebben ontwikkeld.
Circulair opdrachtgeven en inkopen:
- We blijven circulair inkopen stimuleren. We houden focus op de productgroepen waar we de meeste milieu impact vermindering kunnen behalen.
- We blijven interne opdrachtgevers helpen met sturen op circulaire doelstellingen door circulair werken in processen te borgen zoals UPG, het Utrechts planproces voor de openbare ruimte en opdrachtbrief. We dragen bij aan categorieplannen bij de uitvoering om MVOI beter te borgen in samenwerking met de markt.
- We blijven ons inzetten om met inkoopinstrumenten te werken die de markt uitdagen om hergebruik te stimuleren. We kopen ambitieus circulair in met behulp van de milieukostenindicator (MKI) en de eisen en gunningscriteria uit de MVOI-toolkit zoals gunnen op waardecreatie en waardebehoud.
Circulaire materiaal- en reststromen:
- In het Upcyclecentrum Werkspoor werken makers en bewoners aan hoogwaardig hergebruik van reststromen. We bouwen het Upcyclecentrum Lunetten met biobased materialen.
- We ontwikkelen de stadshoutketen met aanbod en vraag naar producten van hout van gekapte bomen en gebruikt hout.
Financiën Circulair
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 298 | 562 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Lasten | 1.675 | 2.446 | 1.576 | 668 | 665 | 663 | |
Saldo Baten en Lasten | -1.377 | -1.884 | -1.574 | -666 | -663 | -661 | |
Onttrekking reserves | 38 | 366 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 38 | 366 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -1.339 | -1.518 | -1.574 | -666 | -663 | -661 |
x€1.000 | |||||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |||
Baten | |||||
Lasten | |||||
Onttrekkingen | |||||
---|---|---|---|---|---|
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 19%, 2027 17%, 2028 23% en voor 2029 26% |
---|
De inzet op Utrecht circulair betreft een mix van beleidsinzet en advisering. Daarnaast worden er middelen ingezet voor de realisatie van upcyclecentra in de stad.