Doelstelling 1: Passende basiszorg
Utrechters met een hulpvraag krijgen tijdig een passende oplossing aanvullend op wat er in de sociale basis kan worden geboden .
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
Nota van uitgangspunten met elkaar voor elkaar - onderdelen van sociale basis en basiszorg 2025-2035 | 2024 | Kaders voor de opdracht aan de buurtteams, onafhankelijke cliëntondersteuning en informatie en advies voor 2025 - 2035. |
2024 | Utrechtse kader voor de Wmo 2024-2034. | |
2023 | Verordening Wmo geldend in 2025. |
Effectindicatoren
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor alle doelstellingen streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
Het aantal inwoners dat een beroep doet op het buurtteam was in 2024 9936. Er was de afgelopen jaren een lichte daling door administratieve afsluitingen van niet meer actieve dossiers. De instroom van nieuwe casussen (er kunnen meer casussen per unieke inwoner zijn) steeg wel van 7068 in 2023 naar 7283 in 2024 maar de uitstroom nam ook toe. Op basis van de cijfers van het eerste tertaal van 2025 verwachten we voor 2025 en 2026 een stabiel beeld. Dit is in lijn met het streven van de Wmo nota dat vragen vanuit de aanvullende zorg worden afgebogen naar de basiszorg (buurtteam). Dit leidt tot een hogere instroom bij het buurtteam maar de verwachting is dat ook dat het buurtteam zorgvragen kan afbuigen naar de sociale basis en daarmee de uitstroom kan verhogen.
Of het lukt om deze lijn door te zetten, wordt naast de inzet vanuit deze programmadoelstelling ook voor een belangrijk deel bepaald door de mate waarin het lukt om de grondoorzaken aan te pakken, en andere ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld die op de arbeidsmarkt ((zie paragraaf risico’s).
Beschikbaarheid
De wachttijd tussen aanmelding en keukentafelgesprek bij het buurtteam nam iets toe van 7,6 werkdagen in 2023 naar 7,9 werkdagen in 2024. De wachttijd is daarmee iets hoger dan het streven van 5 werkdagen. Spoedeisende vragen worden echter meteen, dus binnen de 5 dagen termijn, opgepakt waardoor verergering van deze problemen wordt voorkomen. Het gebeurt ook zeer regelmatig dat inwoners ervoor kiezen om langer te wachten omdat zij bijvoorbeeld het gesprek graag met hun mantelzorger erbij voeren of omdat dit beter uitkomt. De reden voor de toename van de wachttijd is de toename van de nieuwe vragen. Een nieuwe aanmelding vraagt meer inzet dan een inwoner die al bekend is bij het buurtteam. We verwachten, gezien de beweging zoals beschreven bij bereik dat deze wachttijd stabiel blijft.
In lijn met de Wmo nota willen we dat hulp tijdig beschikbaar blijft voor de meest kwetsbaren. De wachttijd die we nu zien met de aanpak waarbij spoedeisende vragen altijd meteen worden opgepakt, past hierbij. Ook hier zijn we echter afhankelijk van de mate waarin het lukt om de grondoorzaken aan te pakken, en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt (zie paragraaf risico’s).
Kwaliteit
Om de kwaliteit te monitoren zetten we de lijn van voorgaande jaren door. De buurtteams gebruiken de app Ervaringwijzer om cliëntervaringen uit te vragen. Ervaringwijzer meet de cliëntervaring op drie gebieden: ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’. In de tertaalgesprekken worden de resultaten met het buurtteam besproken. Over de uitkomsten van de Ervaringwijzer informeren we uw raad jaarlijks in de jaarstukken .
Daarnaast volgen we de ervaring van cliënten door rapportages van aanbieders, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens tertaalgesprekken, signalen uit de stad en de meldingen van incidenten en calamiteiten. Het Panel Meetellen blijft daarnaast onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de ervaring en beleving van de kwaliteit bij hun panelleden (zie bijvoorbeeld het onderzoek “vinden wat je nodig hebt ”). Ook hebben wij regelmatig contact met verschillende cliëntraden, zoals de Wmo-cliëntenraad. Zij geven ons gevraagd en ongevraagd advies en geven signalen door over de ervaren kwaliteit van de ondersteuning en waar we deze kunnen verbeteren. Ook houdt de GGDrU toezicht op de kwaliteit van alle vormen van Wmo-ondersteuning en geven we invulling aan de acties uit het uitvoeringsprogramma toezicht.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- Om de beweging naar voren te realiseren werkt de buurtteamorganisatie met partners in de sociale basis aan een stedelijke werkwijze van de startbijeenkomst om de activiteiten in de sociale basis beter te ontsluiten zodat passende ondersteuning geboden kan worden, zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig. (Q4 2026)
- Aanvullend op bovenstaande, hebben we de buurtteamorganisatie sociaal ook gevraagd om samen met de (naar verwachting per maart 2026 bekende) nieuwe contractpartner aanvullende zorg Wmo (per 2027) en de sociale basis te komen tot een werkwijze die leidt tot nog beter op elkaar afgestemde zorg en ondersteuning (Q4 2026)
- In het kader van wijkgericht werken wordt in de wijken Vleuten-de Meern en Zuid een gezamenlijke wijkaanpak opgezet door het buurtteam, vanuit de Wijkalliantie+. (Q4 2026)
- In het kader van collectief werken worden onderwerpen en/of doelgroepen gekozen waarover veel vragen bij het buurtteam terecht komen waarbij een groepsgerichte oplossing in de sociale basis ook passend is. Hiervoor wordt groepsgericht aanbod gecreëerd. (Q4 2026)
Activiteiten die we niet meer doen
- Het buurtteam kijkt kritisch naar wat er in de basiszorg moet worden aangepakt en wat niet. Een deel van de ondersteuning die het buurtteam biedt, kan ook geboden worden in de sociale basis.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We geven uitvoering aan het nieuwe contract met de buurtteamorganisatie. Hiermee geven we invulling aan ontwikkelopgaven uit de Nota van uitgangspunten Met elkaar, voor elkaar.
De buurtteams helpen inwoners integraal met hun hulpvraag binnen de sociale basiszorg in samenwerking met andere partners in de stad.
Financiën Passende basiszorg
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 27 | 2.292 | 2.292 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 32.012 | 28.589 | 29.644 | 27.349 | 27.348 | 27.348 | |
Saldo Baten en Lasten | -31.985 | -26.297 | -27.352 | -27.349 | -27.348 | -27.348 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -31.985 | -26.297 | -27.352 | -27.349 | -27.348 | -27.348 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 3 %, 2027 4%, 2028 5% en voor 2029 5% |
---|
Onder deze doelstelling valt met name de opdracht aan het Buurtteam Sociaal voor de toegang tot de Wmo en basiszorg onder de Wmo. De opdracht is per 2025 gegund aan de Buurtteams met een meerjarige overeenkomst die loopt tot 2035. Het uitgangspunt voor zowel Wmo als jeugdhulp is om zoveel mogelijk cliënten uit de (dure) specialistische hulp (wettelijke taak) te houden. Om deze reden organiseren we buurtteams die naast toegang tot zorg (wettelijke taak) ook al lichte zorg kunnen bieden (geen wettelijke taak) zodat duurdere zorg voorkomen kan worden. Daarnaast hebben we verschillende partijen in de sociale basis (geen wettelijke taak) die voorkomen dat cliënten überhaupt in aanraking komen met zorg. Het organiseren op alleen wettelijke taken betekent dat er vaker duurdere specialistische hulp ingezet moet worden en waarschijnlijk ook meer cliënten zorg nodig hebben dan nu het geval is.