Doelstellingen

Vastgoed

Doelstelling 10: Vastgoed

Voldoende en optimaal gespreid toekomstbestendig vastgoed dat bijdraagt aan klanttevredenheid huurders en maatschappelijke doelstellingen gemeente. 

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Beleidsnota Vastgoed 2025-2030

2025

De Beleidsnota Vastgoed beschrijft hoe de gemeente haar maatschappelijk vastgoed wil inzetten. Door doelen en leidende principes vast te stellen borgen we dat we doelmatig en doeltreffend omgaan met het vastgoed.

Effectindicatoren

We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We maken een plan van aanpak voor meervoudig ruimtegebruik en doen hiermee meer ervaring op bij concrete panden.
  • Bij verkoop bieden we panden aan volgens het principe van Right to Bid.
  • We onderzoeken de kansen voor het verkrijgen van meer subsidies.
  • We gaan partijen die geen winstoogmerk hebben ruimte aanbieden tegen een kostprijsdekkende huur.

Activiteiten die we niet meer doen

  • Het uitvoeren van de maatregelen voortkomende uit de technische risico inspecties, worden niet langer afzonderlijk uitgevoerd, aangezien ze zijn geïntegreerd in het reguliere werkproces.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We stellen het Jaarplan Onderhoud op voor twee jaar en stemmen dit waar nodig af met huurders; het plan voor 2026 voeren we uit.  
  • We ronden de routekaart voor verduurzaming van ons vastgoed af. 
  • We gaan verder met het toegankelijk maken van het eigen gemeentelijk vastgoed. Bij nieuwbouw en grootschalige renovatie doen we dit op basis van ‘Utrecht Standaard Toegankelijk’ (UST). Bij vastgoed wat voorlopig niet in aanmerking komt voor een renovatie wordt gekeken hoe we toegankelijkheid kunnen verbeteren. 
  • We voeren het eigenaarsonderhoud uit voor het gemeentelijk vastgoed dat wordt gebruikt voor milieu- en natuureducatie (steedes) en onderzoeken waar nodig de mogelijkheid tot vervanging. Gemaakte afspraken met de Huurder leggen we vast. 
  • We voeren klantgesprekken met huurders over de dienstverlening van de VGU. Ook voeren we opnieuw een huurderstevredenheidsonderzoek uit, waarvan de uitkomsten in Q1 2026 worden gecommuniceerd met onze huurders. 
  • Het actualiseren van Meerjaren Strategische Programma’s (MSP’s). 
  • We werken verder aan het op orde brengen van de Vastgoedorganisatie, door onder andere het doorontwikkelen van de robuuste structuur voor projectbeheersing en het verbeteren van de informatiehuishouding. 
  • We voeren pandverkenningen uit om de maatschappelijke functie van panden optimaal te benutten, waarbij we verschillende maatschappelijke functies afwegen. 
  • Het Makelpunt blijft een bijdrage leveren aan het verhogen van de bezettingsgraad van de gemeentelijke locaties en die van onze samenwerkingspartijen en hulp bieden aan initiatiefnemers die op zoek zijn naar een locatie. Daarmee vergroten we het maatschappelijk rendement en stimuleren we de (onderlinge) samenwerking in deze gebouwen. 
  • We geven invulling aan tijdelijk beheer leegstand door tijdelijke verhuur van het vastgoed op basis van kostprijsdekkende huur. 
  • Op basis van de positieve evaluatie verlengen we in 2026 het contract voor het kortlopend leegstandsbeheer met AdHoc en zetten we het leegstandsbeheer voort. 
  • Om uitvoering te geven aan Motie 315 onderzoeken we in 2026 aanvullend welke panden kunnen worden uitgegeven, mede binnen de kaders van Motie 137 , bovenop de vijf panden die eerder zijn aangewezen. 

 

Financiën Vastgoed

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 0%, 2027 0%, 2028 0% en voor 2029 2%

De financiële techniek achter de beleidsdoelstelling Vastgoed binnen het programma Levendige en gezonde stad werkt zo dat de lasten van vastgoed worden doorbelast naar de gebruiker, ook als dit de gemeente zelf is. Daarmee valt het merendeel van de lasten en baten tegen elkaar weg. Hierdoor is de  beïnvloedbaarheid binnen deze beleidsdoelstelling zeer beperkt. De beïnvloedbare ruimte betreft slechts de incidenteel toegekende middelen.  De kosten van vastgoed zijn wel beïnvloedbaar op de beleidsinhoudelijke begrotingsprogramma’s. Als de gemeenteraad bijvoorbeeld zou besluiten de bibliotheektaken minimaal in te vullen, kunnen bibliotheekgebouwen afgestoten worden en daarmee de vastgoedlasten dalen. Dat financiële effect wordt dan zichtbaar bij de betreffende beleidsdoelstelling.
 
De keuzeruimte bestaat uit enkele opties:  
- Onderhoudsniveau verlagen van niveau 3 naar 4 (alleen panden in eigen gebruik). Zonder nader onderzoek is de keuzeruimte moeilijk te kwantificeren; doordat de huidige norm al niet volledig wordt gehaald is de mogelijke besparing klein.

- Kosten verlagen door vastgoed/voorzieningen te concentreren op één of enkele plekken in de stad. Deze optie is eveneens moeilijk te kwantificeren zonder nader onderzoek/nulmeting. Bovendien staat dit haaks op het beleid van de gemeente om voldoende gespreide voorzieningen in de stad te realiseren. Aandachtspunt is dat bij de theoretische besparingen in dit scenario ook (huur)inkomsten wegvallen.

- Outsourcing. Kosten besparen door het uitbesteden van werkzaamheden en overgang naar regie-organisatie.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 13:18:55 met de export van 09/18/2025 09:06:47