Doelstelling 2: Water- en rioleringssysteem
Het water- en rioleringssysteem is gezond, robuust en toekomstbestendig voor iedereen.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
| ||
2022 | De visie beschrijft hoe we invulling geven aan onze zorgplichten voor afvalwater, hemelwater en grondwater. | |
2022 2024 | De visie laat zien wat we op het gebied van hittestress, wateroverlast en droogte moeten doen om ons voor 2050 aan te passen aan het veranderende klimaat. |
Effectindicatoren
We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | Doelstelling 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal geregistreerde meldingen van volledig gestremde wegen of hemelwater in panden vanuit de openbare ruimte bij extreme neerslag (buien t/m 80mm per uur). | 0 (2020) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Aantal geregistreerde meldingen van grondwateroverlast door te hoge of te lage grondwaterstanden in de openbare ruimte. | 7 (2012) | 29 | <=5 | <=5 | <=5 | <=5 | ||
Aantal keer per jaar dat dusdanige oppervlaktewaterkwaliteitsproblemen optreden dat directe maatregelen zijn vereist. Het gaat hier om vissterfte, stank, botulisme, blauwalg en overmatig kroos. | 2 (2012) | 10 | <=5 | <=5 | <=5 | <=5 |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- We starten met de herijking van de Visie Water en Riolering en de Visie Klimaatadaptatie. Hierbij onderzoek we ook of we (delen van) het beleid kunnen combineren in een gezamenlijk beleidsstuk. Vooruitlopend brengen we onder andere de gevolgen van een langere levensduur van de riolering op onze afkoppel- en klimaatadaptatiedoelstellingen in beeld en geven we aan of het nemen van extra klimaatadaptatiemaatregelen mogelijk is. Gereed in 2027.
- We sluiten een nieuw afvalwaterakkoord met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) onder meer over de hoeveelheid afvalwater die wij aanbieden. De groei van de stad en mogelijke verplaatsing van een van de zuiveringen wordt daarbij meegenomen. Gereed Q4 2026.
Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
We vertalen onze doelstellingen in omgevingsplanregels en formaliseren deze. Gereed 2026.
- We voeren samen met het HDSR de maatregelen uit ‘Programma Gezond Water in Utrecht’ uit. Dit draagt bij aan de verbetering van de ecologische waterkwaliteit. Gereed in 2028.
- We programmeren ca. 8 kilometer rioolvervanging. De projecten worden zoveel mogelijk integraal uitgevoerd. Klimaatbestendigheid en circulariteit worden hierbij meegenomen. Ook de extra capaciteit die nodig is door groei van de stad wordt meegenomen. Gereed Q4 2026.
- We vullen onze zorgplicht in voor de niet-officiële zwemlocaties.
- We waarborgen bij ontwikkelingen de gemeentelijke watertaken en klimaatbestendigheid. We doen dit via gebiedsadvisering, plantoetsing en vergunningverlening.
- We beheren en onderhouden de openbare watersystemen (riolering, grond- en oppervlaktewater) en hun bijbehorende assets.
- Nuttig gebruik en lokaal verwerken van hemelwater wordt gestimuleerd. We doen dit via ons bewustwordingsprogramma ‘Waterproof030’.
- We koppelen minimaal 15 hectare af. Dit gebeurt via bouwplannen, herinrichtingen, initiatievenfonds en subsidieregelingen. Gereed Q4 2026.
Financiën Water- en rioleringssysteem
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 48.961 | 51.190 | 52.322 | 52.322 | 52.322 | 52.322 | |
Lasten | 38.542 | 35.587 | 40.864 | 40.864 | 40.864 | 40.864 | |
Saldo Baten en Lasten | 10.419 | 15.603 | 11.457 | 11.457 | 11.457 | 11.457 | |
Onttrekking reserves | 659 | 1.250 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 224 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 434 | 1.250 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 10.853 | 16.853 | 11.657 | 11.457 | 11.457 | 11.457 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 0%, 2027 0%, 2028 0% en voor 2029 0% |
---|
De rioolheffing is een belasting voor huishoudens en bedrijven die wordt geheven om het beheer en het behoud van de riolering te bekostigen. Een goed rioolstelsel is van belang voor de volksgezondheid en het milieu. Uit de inkomsten van de rioolheffing betaalt de gemeente ook de maatregelen die moeten worden genomen om hemelwater (regenwater) te verwerken en grondwater op peil te houden. De rioolheffing is 100% kostendekkend. Het verminderen van deze activiteiten leidt tot een vermindering van de inkomsten uit de rioolheffing. Een aanpassing in deze activiteiten leidt daarmee niet tot beïnvloedbaar budget. Elk jaar wordt de rioolheffing conform regelgeving geïndexeerd voor het eerst volgende jaar. Het is mogelijk om op dit moment de toekomstige stijging van het tarief te beoordelen in combinatie met de afvalstoffenheffing en de OZB, de woonlastendruk. Door de rioolheffing minder te laten stijgen, kan de OZB meer stijgen wat meer algemene middelen oplevert.