Doelstelling 3: Extra groen
Extra groen dat bijdraagt aan klimaatadaptatie, biodiversiteit en/of recreatie voor mensen en dieren.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2020 | Plan van aanpak voor (semi)openbaar en toegankelijke toiletvoorzieningen in Utrecht. | |
2022 | De nota Spelen in je eigen buurt geeft de ambities aan voor de verspreiding van speel- en sportruimte in de openbare ruimte. | |
2022 | De visie beschrijft hoe we invulling geven aan onze zorgplichten voor afvalwater, hemelwater en grondwater. | |
2022 | De visie laat zien wat we op het gebied van hittestress, wateroverlast en droogte moeten doen om ons voor 2050 aan te passen aan het veranderende klimaat. | |
2021 | In de nota brengen we in beeld wat de staat is van de kwaliteit van de openbare ruimte, hoe we de openbare ruimte ontwikkelend willen beheren, wat de omvang van het achterstallig onderhoud is en hoe we de verschillende opgaven willen financieren. | |
2021 | Met dit actieplan geven we aan hoe we de samenwerking versterken met zelfbeheerders. | |
2020 | In deze notitie beschrijven we de aanpak van de Integrated Pest Management, de focus ligt daarbij op preventie. | |
2019 | In deze nota staat het dierenwelzijnsbeleid. | |
2018 | Lijst met soorten die voor Utrecht kenmerkend zijn waarbij hun beschermde status zorgt voor continuïteit in het behoud en stimuleren van plant- en dierensoorten. | |
2009, 2018 | In het Bomenbeleid staan onze ambities voor bomen. | |
2007, 2018 | De Actualisatie van het Groenstructuurplan 2018 maakt inzichtelijk hoe de ontwikkeling van groen gelijke tred gaat houden met de groei van de stad. | |
2016 | In de nota is vastgelegd wat nodig is om de kwaliteit van de openbare ruimte goed aan te laten sluiten bij de omgeving. | |
2024 | De hoofdambitie van deze beleidsnota is het stadswater toegankelijker maken voor bewoners, ondernemers en bezoekers. |
Effectindicatoren
We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | Doelstelling 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoeveelheid (m2) openbaar groen en water per huishouden in de stad. | 105 (2018) | 99 | 105 | 105 | 105 | 105 | ||
Hoeveelheid (m2) openbaar groen en water per huishouden rondom de stad. | 42 (2018) | 38 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- Vanaf 2026 maken we een verdere versnelling in de vergroening door de extra middelen vanuit het coalitieakkoord. We vergroenen hiermee meer straten in Rivierenwijk, Noordwest en Overvecht, planten extra bomen, versnellen de uitvoering van Rondje Stadseiland waarmee we het rondje rond maken bij de Parkzone Den Hommel, vergroening onder de Daphne Schippersbrug en aansluiting op de Socratesbrug. We investeren in het Singelpark en werken in regionaal verband naar een samenwerkingsovereenkomst Noorderpark en starten de uitvoeringsprojecten Hollandse IJssel en Kromme Rijn Linielandschap.
- In regionaal verband lanceren we een portaal met nieuwe stresstesten en herijken we de Visie Klimaatadaptatie. Dit doen we in samenhang met groen, water en riolering. (Gereed in Q4 2026)
- We maken een scan van de hele stad over sporten en bewegen in de openbare ruimte om gerichter te kunnen prioriteren in het MPR (Gereed in Q3 2026).
Activiteiten die we niet meer doen
- De uitvoering van het Demkapunt is uitgesteld tot na de bochtverbreding van het Amsterdam-Rijnkanaal door Rijkswaterstaat.
- Het profiel van Rondje Stadseiland ter hoogte van deelgebied 6 (Zeehaenkade) wordt pas na 2026 aangelegd, vanwege uitgesteld onderhoud.
- Als gevolg van de hervormingsbezuiniging VJN 2025 leveren we minder groenadvies bij initiatieven en bij ruimtelijke ontwikkelingen.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We benutten kansen in gebiedsontwikkeling, herinrichting en bewonersinitiatieven om sport- en speelplekken en vergroening te realiseren met aandacht voor biodiversiteit, toegankelijkheid en klimaatadaptatie.
- We blijven straten in Rivierenwijk, Noord-Noordwest en Overvecht vergroenen en werken aan de vergroening en ontwerptrajecten in de stad zoals: de planvorming voor het ontbrekend deel Singelpark (Park Paardenveld – Monicabrug), het definitief ontwerp en aanbesteding Natuurgebied Zuilen, de doorontwikkeling van het Nedereindse Park én aan de Kromme Rijnscheg met de aanleg van groen rond de vernieuwde Mytylschool. We dragen ook bij aan integrale projecten zoals Bernadottelaan, Waalstraat Oost en Maliebaan.
We realiseren 5 à 7 (nieuwe) sport- en speelplekken en geven een financiële bijdrage aan circa 17 projecten om sport- en speelplekken te verbeteren.
- We zetten in op behoud en herstel van groen en biodiversiteit via ecologisch beheer, monitoring van diersoorten en maatregelen zoals broeihopen en faunapassages. Het Soortenmanagementplan breiden we uit naar Verenigingen van Eigenaren.
- Door hervormingsbezuinigingen VJN 2025 worden wijkspeelruimtescans vanaf 2026 minder vaak uitgevoerd; één wijk per jaar (in plaats van 2 wijken per jaar). De keuze van de wijk hangt af van ontwikkelingen en initiatieven in de stad. Gemiddeld betekent dit dat elke wijk één keer in de 10 jaar een speelruimtescan krijgt.
- We voeren het plan van aanpak Rekenkameronderzoek uit en we ontwikkelen onder andere een indicator voor boomkronen.
- Met een veranderaanpak versnellen we de uitvoering en versterken we de vertaalslag van beleid naar praktijk op het gebied van vergroening.
- Utrechters worden actief betrokken bij stadsnatuur, onder andere via Luistervink, de Visdeurbel, Dood hout leeft en zaailingenacties met MeerBomenNu en Utrecht Natuurlijk.
- We werken regionaal aan recreatiegebieden, voeren overleg met AUHV over een nieuwe visrechtovereenkomst en zorgen samen met dierenhulporganisaties voor goede hulp aan wilde en zwerfdieren.
Financiën Extra groen
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 670 | 378 | 33 | 33 | 33 | 33 | |
Lasten | 16.701 | 17.952 | 20.279 | 19.985 | 19.604 | 19.604 | |
Saldo Baten en Lasten | -16.031 | -17.575 | -20.246 | -19.952 | -19.571 | -19.571 | |
Onttrekking reserves | 495 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 721 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | -226 | -41 | -41 | -41 | -41 | -41 | |
Totaal | -16.257 | -17.616 | -20.287 | -19.993 | -19.613 | -19.613 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 41%, 2027 44%, 2028 45% en voor 2029 47% |
---|
Binnen deze doelstelling is een groot deel van de lasten beïnvloedbaar. Dierenwelzijn is een wettelijke taak voor dieren met een kennelijke eigenaar, maar met ruimte voor de wijze van invullen. Versobering treft hulpbehoevende dieren zonder eigenaar (opvang, vervoer) en uitvoerende organisatie (Stichting Dierenbescherming). Van deze middelen is slechts een beperkt deel (< 5%) beïnvloedbaar).
Groen en recreatie om de stad hebben we geregeld middels de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden. Uittreding leidt tot desintegratie kosten waardoor op het beëindigen van taken op korte termijn meer kost dan oplevert. Groenstructuurplan is de grootste post binnen Extra groen, hier is circa de helft beïnvloedbaar in 2026 en dit neemt toe naar 2029.
De middelen Natuur- en Milieueducatie worden besteed aan een subsidie en een dienstverleningsovereenkomst aan Stichting Utrecht Natuurlijk.