Doelstelling 4: Afval voorkomen
Afval wordt zoveel mogelijk voorkomen, aantoonbaar ingezet als grondstof en afvalscheiding wordt positief gestimuleerd.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2020 | In deze nota slaat onze ambitie om in 2050 volleidg circulair te zijn, waarbij afval verwerkt kan worden tot nieuwe grondstoffen en producten. | |
2024 | Om richting te geven aan de ontwikkeling naar een circulaire stad is de Visie Utrecht Circulair 2050 met vier prioriteiten opgesteld. |
Effectindicatoren
We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | Doelstelling 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tevredenheid over de afvalinzameling (cijfer) | 6,5 (2019) | - | 7,0 | - | 7,0 | - | ||
Restafval/inwoner (kg) | 219 (2019) | 199 | 178 | 178 | 178 | 178 |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- We starten een pilot voor de inzameling van groente-, fruit- en etensresten (gfe) bij de hoogbouw, waarmee we ons inzamelsysteem voor gfe +t (tuinafval) uitbreiden en de citybins vervangen.
- We onderzoeken hoe we de inzameling in de binnenstad verder kunnen optimaliseren.
Activiteiten die we niet meer doen
- De proef met Afval op Afspraak, waarbij we in de binnenstad fijn afval op afspraak aan huis inzamelen, wordt niet verder voorbereid. Het is een erg duur systeem en uit proeven in andere gemeenten blijkt dat de resultaten niet opwegen tegen de kosten.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We blijven huishoudelijk afval zoals GFE+t (tuinafval), oud papier en karton gescheiden inzamelen.
- We blijven onze huidige aanpak ten aanzien van bijplaatsingen uitvoeren, waarbij we onze maatwerkmaatregelen samen met bewoners en andere partijen voor zover mogelijk verder uitbouwen.
Financiën Afval voorkomen
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 69.352 | 74.968 | 76.560 | 76.560 | 76.560 | 76.560 | |
Lasten | 55.213 | 57.728 | 59.240 | 59.240 | 59.240 | 59.240 | |
Saldo Baten en Lasten | 14.139 | 17.240 | 17.320 | 17.320 | 17.320 | 17.320 | |
Onttrekking reserves | 2.806 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 748 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 2.058 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 16.197 | 17.240 | 17.320 | 17.320 | 17.320 | 17.320 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 0%, 2027 0%, 2028 0% en voor 2029 0% |
---|
De lasten binnen deze doelstelling zijn slechts beperkt beïnvloedbaar door de koppeling aan (kostendekkende) heffingen en tarieven. Er is alleen speelruimte in de (integrale) verhoging van de tarieven. Huishoudelijke afvalinzameling wordt gedekt door afvalstoffenheffing. Alleen door de indexatie van het tarief te beoordelen in combinatie met de rioolheffing en de OZB (woonlastendruk) en mogelijkerwijs de afvalstoffenheffing minder te laten stijgen kan de OZB meer stijgen, dit levert meer algemene middelen op. Bedrijfsafval inzameling is een commerciële taak, die via tarieven zelfs een kleine winst oplevert.