Doelstellingen

Eigen pad in het onderwijs

Doelstelling 1: Eigen pad in het onderwijs

Alle kinderen en jongeren doorlopen hun eigen unieke pad in het onderwijs naar kansrijke deelname aan de samenleving.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Nota van Uitgangspunten Passende Kinderopvang vanaf 2024

2023

De uitgangspunten voor de beleidsregel die aanbieders van Voorschoolse Educatie (VE) de mogelijkheid biedt om subsidie aan te vragen voor het uitvoeren van VE. Deze nota is de opvolger van de beleidsnota Voorschoolse Educatie. 

Beleidsnota bibliotheek 2024-2034

2024

De beleidsnota biedt de gemeente een inhoudelijk sturingskader en monitoringsinstrument voor de gesubsidieerde activiteiten van Bibliotheek Utrecht.

Utrechtse Onderwijsagenda 2024-2027

2024

De gezamenlijke agenda van schoolbesturen, kinderopvangpartners, (onderwijs)partners) en gemeente Utrecht. 

Verordening Leerlingenvervoer

2025

Voorschriften op het gebied van leerlingenvervoer.

Beleidsregel Leerlingenvervoer

2025

Lagere regelgeving op het gebied van leerlingenvervoer.

Effectindicatoren

We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We investeren tot en met 2027 extra in een kansrijke start voor jonge kinderen met een driejarige impuls. In 2026 betekent dit concreet dat de VE-aanbieders starten met een spelinloop voor kinderen tot 2,5 jaar, het VE-programma vorm krijgt binnen de kinderopvang in Leidsche Rijn en er extra activiteiten voor het versterken van taal worden aangeboden op basisscholen met een hoog spreidingsgetal (grote verschillen in leerlingpopulatie). Daarnaast zet de bieb extra in op leesstimulering voor kinderen tot 2,5 jaar en wordt gestart met een gezamenlijke training en coaching van pedagogische professionals en leerkrachten van groep 1 tot en met 3.
  • Aan de hand van de verbeterkansen uit de kwaliteitsmeting voor- en vroegschool (vve) versterken we de kwaliteit op de vve en herzien we de vroegschoolse subsidie ‘Versterken van Taal’.

Activiteiten die we niet meer doen

  • De tijdelijke inzet op kinderopvang om de kinderopvang stevig te positioneren als maatschappelijke partner en bij te dragen aan het vergroten van de kinderopvangcapaciteit in de stad stopt per februari 2026 (conform planning).

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We geven uitvoering aan de doelen en ambities uit de UOA werkagenda met een plan van aanpak voor het terugdringen van segregatie in het onderwijs, het versterken van de pedagogische basis, het realiseren van een stedelijk solidariteitsfonds en met het Gratis Professioneel Abonnement op de bibliotheek voor onderwijsprofessionals.
  • Samen met de bibliotheek breiden wij de Bieb op school uit, zowel in het primair en voortgezet onderwijs als het mbo. In de Kinderopvang wordt vanuit de bibliotheek BoekStart aangeboden.  
  • Met de inzet van tiener- en jongerenwerk en de ondersteuning van onderwijsmedewerkers blijven we investeren in de sociale en online veiligheid in en om scholen.
  • Utrechtse kernpartners werken samen aan het bieden van een passende plek in het onderwijs voor alle leerlingen en aan het voorkomen van thuiszitten aan de hand van de in 2025 doorontwikkelde aanpak.
  • We ondersteunen nieuwkomers in het onderwijs door 1) een wekelijks activiteitenprogramma en een zomerprogramma voor Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV), 2) waar nodig alternatieve passende praktijkroutes aan jongeren op ISK Ithaka aan te bieden, 3) continueren van de training nieuwkomersspecialisten.
  • Met de Aanpak Utrecht Leert continueren we de samenwerking tussen primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en lerarenopleidingen om het lerarentekort terug te dringen. Door in te zetten op het vergroten van de instroom van onderwijsprofessionals, het behouden van leerkrachten, het anders organiseren van het onderwijs en te zoeken samenwerking met de Kinderopvang.
  • 2026 is het laatste jaar van het ‘mbo-uitvoeringsplan 2023-2026: Waardering voor vakmanschap' en onze inzet om stagediscriminatie te bestrijden.
  • We herijken de gemeentelijke rol op loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) om meer aandacht te creëren voor praktische talenten, opleidingen in kansrijke sectoren en passen daarop de subsidie aan in de Nadere Regel Onderwijs. Deze wijziging zal ingaan vanaf 2027.
  • Naast onze inzet op het behalen van een startkwalificatie, richten we ons op een goede overstap naar duurzaam werk aansluitend op de talenten en mogelijkheden. Vanuit het doorstroompunt bieden we jongeren die daarbij extra hulp nodig hebben, gerichte ondersteuning en begeleiding. Vanaf 2026 verandert de doelgroep van Focus van 18-23 naar 18-27 jaar door de Wet van school naar duurzaam werk.

Financiën Eigen pad in het onderwijs

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 9%, 2027 10%, 2028 11% en voor 2029 12%

De lasten binnen deze doelstelling zijn beperkt beïnvloedbaar. De langlopende subsidieverplichting aan de bibliotheek beperkt de beïnvloedbaarheid. Door een raadsbesluit zou dit aangepast kunnen worden en is daarmee op termijn wel beïnvloedbaar. Gelijke kansen, onderwijsachterstandenbeleid, talentontwikkeling en voldoende goede onderwijsprofessionals zijn opgaven uit het coalitieakkoord.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 13:18:55 met de export van 09/18/2025 09:06:47