Doelstellingen

Huisvesting scholen

Doelstelling 2: Huisvesting scholen

Moderne en toekomstbestendige huisvesting van scholen, die voldoende passend en duurzaam is.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Verordening huisvesting scholen gemeente Utrecht

2021

In deze verordening beschrijven we de regels waaraan wij en schoolbesturen ons houden bij het bouwen van schoolgebouwen.

Uitvoeringsplan Utrechtse Kindcentra

2021

Uitvoeringsplan Utrechtse kindcentra, regels rondom het gezamenlijk bouwen van Kinderopvang en onderwijs.

Beleidsnota Onderwijshuisvesting 2026-2041

2025

Beleidskader op het gebied van onderwijshuisvesting.

Effectindicatoren

We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • In 2026 start de uitvoering van de nieuwe beleidsnota onderwijshuisvesting 2026-2041. In deze beleidsnota zijn de volgende nieuwe activiteiten opgenomen:
    • herschikkingsgesprekken per wijk om het gebruik van schoolgebouwen te optimaliseren;
    • leegstand binnen schoolgebouwen in kaart brengen en deze informatie op een duidelijke manier vastleggen;
    • verkennen op welke wijze we projecten met onderwijsvastgoed in gemeentelijk eigendom (m.n. gymzalen en strategische wissellocaties) zo efficiënt en effectief mogelijk aanbesteden in de huidige krappe markt en hoe we hierin kunnen samenwerken met de schoolbesturen;
    • met landelijke organisaties en onze schoolbesturen samenwerken aan innovaties en landelijke standaarden op het gebied van onderwijshuisvesting;
    • het uitvoeren van twee pilots om schoolgebouwen geschikter te maken voor het bieden van inclusief onderwijs, waarvoor middelen beschikbaar zijn;
    • voorbereiden van de pilots voor buurtscholen die in 2027 en 2028 om drie wijken vorm krijgen.

Activiteiten die we niet meer doen

  • In de beleidsnota onderwijshuisvesting 2026-2041 hebben we vastgelegd niet meer stand alone scholen voor speciaal onderwijs te bouwen.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • In 2026 werken we aan de realisatie van de (vervangende) nieuwbouw, renovatie en uitbreiding van 22 schoolgebouwen, waarvan we er zeven zullen opleveren.
  • In 2026 werken we aan de nieuwbouw en renovatie van 27 gymzalen, zowel inpandig in scholen, stand alone en als onderdeel van een sporthal. Hiervan leveren we er vijf op in 2026.
  • We kennen subsidie toe voor tien groene schoolpleinen. De scholen realiseren op basis hiervan zelf de nieuwe schoolpleinen. We blijven hierbij onderscheid maken tussen wijken, waarbij wijken met een lagere SES-score in aanmerking komen voor een hoger subsidiebedrag.
  • We blijven ons inzetten op multifunctioneel bouwen en meervoudig ruimtegebruik in scholen, onder andere door het stimuleren van samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang (in Utrechtse Kindcentra).

Financiën Huisvesting scholen

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 14%, 2027 16%, 2028 17% en voor 2029 18%

De lasten binnen deze beleidsdoelstelling zijn beperkt beïnvloedbaar. Huisvesting van scholen (basis-, voortgezet en speciaal onderwijs) is een wettelijke taak van gemeenten. Het merendeel van de kosten is structureel (o.a. kapitaallasten) en zeer beperkt beïnvloedbaar. De financiële ruimte betreft vooral incidentele middelen uit de programmabegroting en stelposten voor kapitaallasten. Deze stelposten worden gehanteerd als buffer om risico's en onzekerheden op te vangen. Het inzetten van de beïnvloedbare ruimte kan leiden tot knelpunten die op dat moment acuut zijn en dan geen dekking hebben.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 13:18:55 met de export van 09/18/2025 09:06:47