Doelstelling 6: Veilig opgroeien
Kinderen groeien zo veilig mogelijk op. Onveiligheid in gezinnen wordt vroegtijdig herkend, er wordt tijdig passende hulp ingezet die nodig is om de onveiligheid te verminderen .
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
| ||
Beleidsnota Jeugd 'samen opgroeien, samen opvoeden' 2025-2034 | 2024 | Beleidsnota Jeugd met de opgaven: belang van kinderen voorop, sterke pedagogische basis, sterke pedagogische basis, kansrijke start, aansluiting onderwijs-jeugdhulp, collectief werken, jeugdhulp in de buurt, wel thuis en als je 18 wordt. |
Raadsbrief Geactualiseerde Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling | 2021 | De wijze waarop de 26 samenwerkende gemeenten in de regio Utrecht en hun maatschappelijke partners samenwerken aan zorg en veiligheid voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling. |
Effectindicatoren
Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel was in 2023 en 2024 0,8% (bron: CBS , cijfers over een heel jaar, cijfer 2024 is voorlopig cijfer). Het percentage jongeren tussen de 12 en 23 jaar met een jeugdreclasseringsmaatregel was in 2023 en 2024 0,3% (bron: CBS , cijfers over een heel jaar, cijfer 2024 is voorlopig cijfer). Dit is lager dan het landelijk gemiddelde. Sinds 2025 hebben we ingezet op sterke lokale teams waardoor de afgelopen jaren het aantal jeugdbeschermingsmaatregelen is afgenomen. We verwachten dat het aantal jeugdbeschermingsmaatregelen de komende jaren licht kan gaan dalen vanwege de versterking van de buurtteams, de inzet voor kind- en gezinsbescherming in Overvecht en Leidsche Rijn en de inzet op scheiden.
We verwachten dat het aantal jeugdreclasseringsmaatregelen mogelijk licht stijgt tot het niveau van 2021 (0,4%). De inzet op ‘Grenzen stellen, perspectief bieden’ heeft mogelijk een dempend effect op deze stijging.
Het uitblijven van landelijke wetgeving maakt dat we de expertiseteams veiligheid Utrecht nog niet kunnen uitbreiden naar alle wijken en daarmee kan er niet op gezinsniveau gemonitord worden. Er zijn daarom geen zinvolle cijfers over het aantal Utrechtse gezinnen dat in het kalenderjaar in beeld is bij de expertiseteams Veiligheid.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- Wel Thuis: De partij(en) die de aanbesteding Jeugdbescherming Jeugdreclassering en Veilig Thuis hebben gegund gekregen, voeren deze taken uit volgens de nieuwe opdracht vanaf 1 januari 2026. Met als doel veiligheid voor Utrechtse gezinnen en kinderen zetten we met de nieuwe opdracht in op beschikbaarheid van Veilig Thuis en GI's en samenwerking tussen de partners in het stelsel. Onderdeel daarvan is het voorkomen van de toestroom van complexe scheidingen in de jeugdbescherming.
Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- Wel Thuis: we blijven investeren in de samenwerking tussen de Gecertificeerde Instellingen en andere jeugdpartners, onder andere voor een zo snel en soepel mogelijke toeleiding naar passende jeugdhulp binnen de regio.
- Wel thuis: landelijke besluitvorming rond het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming bepaalt op welke manier wij verder kunnen: nieuwe wetgeving maakt de vorming van een regionaal veiligheidsteam mogelijk. In Utrecht willen we, ongeacht het besluit van het Rijk, de lessen vanuit de proeftuin in de wijken Leidsche Rijn en Overvecht benutten voor een vervolg breder in de stad. Ook zonder nieuwe wetgeving kunnen we de verbinding op wijkniveau verstevigen tussen de buurtteams, Gecertificeerde Instellingen, Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en omliggende partijen in het sociale domein (zoals vrouwenopvang, GGZ en bestaanszekerheid).
- Wel thuis: we werken met de Raad voor de Kinderbescherming en de Rechtbank samen aan het Uniform (Jeugd)hulpaanbod (UHA) bij complexe scheidingen, een samenwerking in de keten van jeugdhulp en rechtspraak.
- Wel thuis: bovenstaande activiteiten voeren we uit in samenhang en afstemming met programma Passende Ondersteuning en opvang, beschreven in de doelstellingen Passende basiszorg en Passende 24 uurszorg en-verblijf (vrouwenopvang, versterking Centrum Seksueel Geweld en Veilig Thuis).
Financiën Veilig opgroeien
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 1.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 14.471 | 16.250 | 14.529 | 14.531 | 14.535 | 14.535 | |
Saldo Baten en Lasten | -13.267 | -16.250 | -14.529 | -14.531 | -14.535 | -14.535 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -13.267 | -16.250 | -14.529 | -14.531 | -14.535 | -14.535 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 1 %, 2027 1%, 2028 1% en voor 2029 1% |
---|
Het aanbod van aanvullende zorg gericht op Jeugdbescherming en -reclassering is zeer beperkt beïnvloedbaar. Verwijzingen naar deze vormen van Jeugdhulp liggen vaak buiten de invloedsfeer van de gemeente (bijvoorbeeld via de kinderrechter) en de tarieven voor Jeugdbescherming zijn landelijk vastgesteld. Het grootste deel is dus wettelijk vastgelegd.