Doelstellingen

Aanvullende hulp

Doelstelling 5: Aanvullende hulp

Voor kinderen die dat nodig hebben is tijdig passende aanvullende hulp beschikbaar. Deze hulp sluit goed aan op de eigen kracht van het gezin en de ondersteuning vanuit de pedagogische basis en het buurttea m.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

 

Beleidsnota Jeugd 'samen opgroeien, samen opvoeden' 2025-2034  

2024

Beleidsnota Jeugd met de opgaven: belang van kinderen voorop, sterke pedagogische basis, sterke pedagogische basis, kansrijke start, aansluiting onderwijs-jeugdhulp, collectief werken, jeugdhulp in de buurt, wel thuis en als je 18 wordt. 

Verordening Jeugdwet gemeente Utrecht 2025  

2024

Verordening waarin onder andere is vastgelegd welke jeugdhulpvoorzieningen de gemeente Utrecht biedt en hoe de toegang tot deze jeugdhulpvoorzieningen is geregeld.

We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.

Bereik en beschikbaarheid  
Het aantal jeugdigen dat in zorg was bij KOOS, Spoor030, Yeph, een andere aanbieder als gevolg van het woonplaatsbeginsel, of een pgb had, was in 2023 5507 en in 2024 5410. De instroom daalde van 2068 in 2023 naar 1986 in 2024 en de uitstroom nam licht toe van 2070 in 2023 naar 2109 in 2024 (bron: dashboard jeugdhulp). Naast de zorg voor deze jeugdigen, hebben KOOS, Spoor030 en Yeph consultatie geboden aan partners.  
Het aantal kinderen dat is aangemeld en wacht op aanvullende hulp door KOOS en Spoor030 nam in 2024 toe ten opzichte van 2023 (bron: rapportages KOOS en Spoor030): 

Q1 2023 

Q2 2023 

Q3 2023 

Q4 2023 

T1 2024 

T2 2024 

T3 2024 

339 

350 

338 

329 

379 

434 

390 

Het aantal kinderen dat is aangemeld en wacht op aanvullende hulp door KOOS en Spoor030 is in Q1 2023 339, in Q2 2023 350, in Q3 2023 338, in Q4 2023 329, in T1 2024 379, in T2 2024 434 en in T3 2024 390

We verwachten op langere termijn een daling van het bereik en de instroom en een stijging van de uitstroom (dat wil zeggen: hoger dan de instroom). Voor 2026 verwachten we dat de groei van het aantal wachtenden afvlakt vanwege onze hervormingsmaatregelen. Dat betekent dat het bereik en de instroom eerst licht stijgen (want jeugdigen van de wachtlijst krijgen hulp) en daarna gaan dalen. De activiteiten in dit programma en de hervormingen waaronder het versterken van de pedagogische basis dragen bij aan een lager bereik en instroom, een hogere uitstroom en een kortere wachtlijst. Of deze verwachtingen haalbaar zijn, wordt voor een belangrijk deel bepaald door ontwikkelingen in het stelsel – denk aan de pedagogische basis en de basishulp, maar ook aan samenwerking met aanpalende sectoren zoals het onderwijs waarop door het Rijk fors wordt bezuinigd, het aanpakken van grondoorzaken en de toenemende complexiteit van de hulpvragen van jeugdigen, en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. 

Kwaliteit  
KOOS en Spoor030 gebruiken de app Ervaringwijzer. In 2023 zijn er 111 vragenlijsten ingevuld, in 2024 zijn dat er 387 (bron: Ervaringwijzer). Dit is in lijn met het streven naar een stijgende respons. Voor 2026 verwachten we dat de stijging in respons licht doorzet. 

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Belang van kinderen voorop: we betrekken cliënten bij de evaluatie van de aanvullende hulp en gebruiken de resultaten voor het voorbereiden van de volgende aanbesteding.  
  • Wel thuis: we voeren de verwerving van de essentiële functies (hoogspecialistische jeugdhulp) uit voor een nieuw contract per 2027. 

Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • Belang van kinderen voorop: we zetten in op afspraken tussen huisartsen, jeugdgezondheidszorg, basis- en aanvullende hulp om ervoor te zorgen dat ouders en jeugdigen hun verhaal en vragen niet steeds opnieuw hoeven te formuleren. We vragen alle hulpverleners een gezamenlijke taal en zo mogelijk één methodiek te gebruiken. 
  • Kansrijke start: we blijven samen met het onderwijs werken aan een aanpak voor jonge kinderen met een stevige extra ondersteuningsvraag, zodat zij tijdig passende ondersteuning ontvangen, de doorstroom op de dagbehandeling verbetert en de vraag naar dagbehandeling kleiner wordt. 
  • Collectief werken: we blijven inzetten op meer groepsgericht- en collectief werken en de samenwerking hierbij van partners uit de aanvullende hulp, basishulp en pedagogische basis. Daarbij maken we steeds gebruik van de geleerde lessen. 
  • Jeugdhulp in de buurt: KOOS Utrecht en Spoor030 bieden aanvullende jeugdhulp in de wijk en Yeph biedt essentiële functies (hoog-specialistische jeugdhulp). Dit doen zij samenwerking met elkaar en andere partners zoals buurtteam, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Daarbij hebben ze een consultatiefunctie voor partners en maken ze waar mogelijk steeds meer gebruik van e-health en blended werken.
  • Aansluiting onderwijs-jeugdhulp: we organiseren vier keer per jaar een bestuurlijk gesprek tussen jeugdhulp- en onderwijspartners (stadstafel Jeugd-Onderwijs). Daar verkennen we oplossingsrichtingen bij kwesties die spelen op het grensvlak jeugd – onderwijs. Daarnaast zetten we ons in om de geleerde lessen uit de pilot Zorg in School te behouden.  
  • Wel thuis: we onderzoeken de mogelijkheid van gezinsgerichte interventies/behandeling waarin aanvullende jeugdhulp en GGZ samenwerken.  
  • Wel thuis: we voeren het bovenregionale plan uit voor af- en ombouw van gesloten jeugdhulp en bijbehorende opbouw van regionale alternatieven voor hiaten in het huidige zorglandschap (denk aan gezinshuizen, pleegzorg, kleinschalige woonvoorzieningen).

Financiën Aanvullende hulp

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 9 %, 2027 9%, 2028 9% en voor 2029 9%

Het aanbod van passende aanvullende ondersteuning is vastgelegd in meerdere, meerjarige overeenkomsten. Deze kunnen niet ongelimiteerd worden aangepast. De opgenomen percentages zijn gebaseerd op wat redelijkerwijs gevraagd kan worden van aanbieders.

NB: de beïnvloedbaarheid van de onderdelen van het programma is niet optelbaar. Bijvoorbeeld: verlagen van het budget voor basiszorg, zal een opdrijvend effect hebben op de kosten van aanvullende zorg en wachtlijsten zullen toenemen.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 13:18:55 met de export van 09/18/2025 09:06:47