Doelstellingen

Huisvesting

Doelstelling 3: Huisvesting

We vinden het belangrijk dat iedereen die dat wil in onze stad een passende woning kan vinden .

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
 

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Beleidsnota Wonen in Utrecht: van woningmarkt naar volkshuisvesting

2025

Overkoepelende visie op het woonbeleid in de gemeente Utrecht.

Huisvestingsverordening

2024

Omdat nieuwbouw tijd vraagt en omdat de woningnood hoog is, is de urgentie om de bestaande voorraad te blijven reguleren hoog. Dit doet Utrecht met de huisvestingsverordening op basis van de Huisvestingswet 2014.

Leegstandsverordening

2023

Een verordening in om de langdurige leegstand van woonruimten te bestrijden.

Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040

2021

Strategische visie voor de stad voor de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving.

 
Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak: Een verhuurverordening om verhuurders te toetsen met het verlenen van een verhuurvergunning op basis van de Wet goed verhuurderschap.

Effectindicatoren

We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar  

  • We vullen het afsprakenpakket met de corporaties aan vanuit het volkshuisvestelijk akkoord waaraan de afgelopen maanden is gewerkt om de samenwerkingsafspraken te operationaliseren. 
  • We stellen de huisvestingsopgave voor de (T)huis voor Iedereen doelgroepen vast (jaarlijks gereed in Q4). 
  • We stellen een nieuwe Huisvestingsverordening op in U10 verband (vierjaarlijks). 
  • We werken een voorstel uit voor het verruimen regels voor het splitsen van woningen. 
  •  We implementatie de Verhuurvergunning o.b.v. Wet goed verhuurderschap.  
  • We zetten extra in op huisvesting van jongeren, ouderen en mensen in kwetsbare positie. 

 Activiteiten die we niet meer doen

  • We zoeken niet meer actief naar nieuwe locaties voor tijdelijke woningen omdat we onze inspanningen overschakelen van tijdelijke naar permanente woningbouw. De lessen uit tijdelijk wonen nemen we mee om permanente nieuwbouw te versnellen. Waar zich echter kansen voor tijdelijke woningen voordoen, bekijken we of maatwerk mogelijk is.  
  •  We stoppen met subsidiëring van de huurdersparticipatie.  
  • We stoppen met het programma realisatie sociale huisvesting

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We stimuleren het bouwtempo.
  • We stimuleren de ontwikkeling van studentenhuisvesting.
  • We sturen op betaalbaarheid en hanteren de 40-35-25 verdeling op projectniveau.  
  • We stimuleren collectieve woonvormen zoals de wooncoöperatie.
  • We geven uitvoering aan diverse maatregelen voor het beschermen van de bestaande woningvoorraad waaronder opkoopbescherming.
  • We voeren de leegstandaanpak corporaties en leegstandverordening uit.  
  • We geven uitvoering aan de Wet Goed Verhuurderschap en de Wet betaalbare huur.  
  • We zetten ons in voor het evenwichtig verdelen van schaarse betaalbare woonruimte en passen indien nodig de Huisvestingsverordening aan.  
  • We bevorderen doorstroming op de woningmarkt. 
  • We verlenen vitale beroepenvoorrang aan woningzoekenden met een vitaal beroep.  
  • We stimuleren woningdelen en hospitaverhuur. 
  • We houden actief toezicht en handhaving op zelfbewoningsplicht en antispeculatiebeding voor nieuwbouwwoningen. 
  • We blijven in 2026 de Verhuisadviseur inzetten (amendement 154 “Behoud Woonadviseur” )

Financiën Huisvesting

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 1%, 2027 5%, 2028 5% en voor 2029 5%

De beïnvloedbare lasten zijn incidentele budgetten toegekend uit het coalitieakkoord bijvoorbeeld budget voor Taskforce Versneld Toevoegen Woonruimte en budget voor studentenhuisvesting.
Personeelscapaciteit is noodzakelijk om versneld tijdelijke woonruimte te realiseren, beleidsontwikkeling voor mogelijke regelgeving en om de huidige tekorten in de woningmarkt voor kwetsbare doelgroepen aan te pakken.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 13:18:55 met de export van 09/18/2025 09:06:47