Doelstellingen

Bebouwde omgeving

Doelstelling 2: Bebouwde omgeving

De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Algemene Handhavingsstrategie
bebouwde omgeving en openbare ruimte

2023

De strategie geeft op hoofdlijnen de uitgangspunten en doelen weer voor toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving in de stad Utrecht.

Uniforme Uitvoerings- en Handhavingsstrategie overgedragen milieutaken

2022

De strategie geeft op hoofdlijnen de uitgangspunten en doelen weer voor toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving in de regio Utrecht en stuurt hiermee de werkzaamheden van de twee Omgevingsdiensten aan (RUD en OdrU).

Handhavingstrategie Huisvesting 2018 gemeente Utrecht

2018

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden.

Handhavingstrategie Bestaande Bouw

2017

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden.

Handhavingsstrategie bedrijven en instellingen

2014

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden.

Overig thematisch beleid

Het thematische beleid bevat kaders voor de uitvoering bij VTH.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Het periodiek toezicht op milieuwet- en regelgeving bij bedrijven wordt ondergebracht bij de ODU (Omgevingsdienst Utrecht). Deze dienst start (naar verwachting) 1 januari 2026 en komt voort uit de RUD Utrecht en de OdrU. De nieuwe dienst bestrijkt het hele grondgebied van de provincie Utrecht. Gemeenten en de provincie zijn gezamenlijk eigenaar en opdrachtgever. De taken die de ODU uitvoert zijn niet nieuw.

Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We toetsen vergunningsaanvragen aan het Omgevingsplan, het Besluit bouwwerken leefomgeving en overige wet- en regelgeving. We hanteren de principes van de Omgevingswet.
  • Wij houden toezicht op de naleving van vergunningen bij de oprichting, wijziging en sloop van gebouwen. We controleren, voor zover passen in onze rol, de uitvoering van bouwwerken volgens het Landelijk toezichtprotocol.
  • Wij zetten ons in om bouwhinder te voorkomen en bouwoverlast te beperken.
  • Wij houden toezicht op de naleving van milieuwet- en regelgeving bij bedrijven. We richten ons hierbij op het voorkomen en tegengaan van hinder, zoals geluidsoverlast.
  • De ODU (opvolger RUD Utrecht) voert het periodieke toezicht op milieu- en energiewetgeving bij bedrijven uit en behandelt meldingen van overlast van bedrijven in hun portefeuille. De ODU houdt ook toezicht op bodemsaneringen, grondtoepassingen en bedrijfsmatige asbestsaneringen.
  • Voor de bestaande bouw richt ons toezicht zich op de (brand)veiligheid van bouwwerken. Ook hebben we aandacht voor de gezondheid (binnenmilieu), energiebesparing, duurzaamheid en uitstraling van gebouwen.
  • Samen met de woningcorporaties onderzoeken we meldingen van onrechtmatige bewoning (illegale bewoning van de sociale woningvoorraad).
  • Wij controleren op basis van meldingen en we handhaven bij illegale situaties zoals illegale kamerverhuur en strijdig gebruik. We registreren alle meldingen. Meldingen over gevaar voor de veiligheid en gezondheid pakken we altijd op.
  • Op basis van een goede afweging houden we projectmatig toezicht op bestaande bouwwerken. Onderwerpen die we projectmatig oppakken beschrijven we jaarlijks in het Handhavingsprogramma.
  • Het project 'Huisjesmelkers en ondermijnende criminaliteit' zetten we voort.
  • Met het uitvoeringsprogramma Beschermen Woningvoorraad houden we datagedreven toezicht op het woonruimtegebruik in de stad. We bestrijden negatieve effecten en misstanden zoals slecht verhuurdersschap, leegstand, toeristische verhuur en het opkopen van woningen. De aanpak leegstand is opgenomen in het coalitieakkoord.
  • Het huurteam wordt per 1 januari 2026 stopgezet. De wettelijke taken die het huurteam uitvoerde worden vanaf die datum binnen de gemeente Utrecht uitgevoerd.

Financiën Bebouwde omgeving

Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 1 %, 2027 2%, 2028 2% en voor 2029 2%

Voor deze doelstelling geldt dat de beïnvloedbare ruimte relatief klein is. Het gaat om taken ten aanzien van bouw- en woningtoezicht en vergunningverlening. In beginsel is een aanzienlijk deel gemeentelijk (beïnvloedbaar) beleid. Echter, lagere personeelsinzet zal bijvoorbeeld leiden tot dalende precario en hogere juridische kosten. In 2025 zijn meer wettelijke taken (milieu, bodem en energie) naar de Omgevingsdienst overgedragen (2025 RUD Utrecht, naar verwachting de ODU in 2026). Dit heeft de ruimte nog verder beperkt. Daarnaast hebben de bezuinigingen vanaf 2026 invloed op de beïnvloedbare kosten en is het percentage beïnvloedbaarheid voor 2025 en 2026 lager dan aangegeven.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 13:18:55 met de export van 09/18/2025 09:06:47