Doelstelling 4: Basishulp
Voor kinderen en ouders die dat nodig hebben is tijdig passende hulp vanuit de buurtteams jeugd en gezin beschikbaar. Deze hulp sluit goed aan op de eigen kracht van het gezin en de ondersteuning vanuit de pedagogische basis.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
| ||
Beleidsnota Jeugd 'samen opgroeien, samen opvoeden' 2025-2034 | 2024 | Beleidsnota Jeugd met de opgaven: belang van kinderen voorop, sterke pedagogische basis, sterke pedagogische basis, kansrijke start, aansluiting onderwijs-jeugdhulp, collectief werken, jeugdhulp in de buurt, wel thuis en als je 18 wordt. |
Nota van uitgangspunten Met elkaar voor elkaar - onderdelen van sociale basis en basiszorg 2025-2035 | 2024 | Opdracht o.a. basishulp buurtteams jeugd en gezin 2025-2035. |
2024 | Verordening waarin onder andere is vastgelegd welke jeugdhulpvoorzieningen de gemeente Utrecht biedt en hoe de toegang tot deze jeugdhulpvoorzieningen is geregeld. |
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
Het aantal unieke gezinnen/jongeren dat hulp kreeg van het buurtteam was in 2023 8937 en in 2024 8298. Dit is in 2023 17,9% en in 2024 16,6% van de gezinnen in Utrecht. De instroom is in 2024 (3955) gedaald ten opzichte van 2023 (4379). De uitstroom is in 2024 ook gedaald van 4594 in 2023 naar 4289 in 2024. De cijfers voor 2023 (bron: dashboard jeugdhulp) zijn geactualiseerd ten opzichte van de cijfers uit de beleidsnota vanwege mutaties bij Lokalis achteraf. We sturen er scherp op dat mutaties in de registraties achteraf zoveel mogelijk worden voorkomen. Toch verwachten wij dat de cijfers over 2024 nog achteraf moet worden geactualiseerd, waardoor de cijfers over bereik mogelijk naar boven moeten worden bijgesteld.
We verwachten voor 2026 een lichte daling van het bereik en de instroom, en een hogere uitstroom dan instroom. Activiteiten in dit programma zoals inzet op normaliseren en versterken van de pedagogische basis dragen hieraan bij. Of de verwachting haalbaar is, wordt voor een belangrijk deel bepaald door ontwikkelingen in het stelsel – denk aan de pedagogische basis en aanvullende hulp, maar ook aan samenwerking met aanpalende sectoren zoals het onderwijs waarop door het Rijk fors wordt bezuinigd, het aanpakken van grondoorzaken en de toenemende complexiteit van de hulpvragen van gezinnen, en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Beschikbaarheid
De buurtteams jeugd en gezin zijn in 2025 gestart met een nieuwe wijze van registreren van beschikbaarheid: het aantal gezinnen dat langer dan 10 werkdagen wacht op een kennismakingsgesprek. Een vlot kennismakingsgesprek waarborgt een tijdige inschatting van de urgentie van de vraag van gezinnen. Door de implementatie van een nieuwe werkwijze is een goede vergelijking met voorgaande jaren niet mogelijk. We verwachten dat het aantal wachtenden op een kennismakingsgesprek vermindert door inzet op activiteiten zoals het versterken van de pedagogische basis. Ook hier zijn we echter afhankelijk van de mate waarin het lukt om de pedagogische basis te versterken en de grondoorzaken aan te pakken, van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, maar ook van de complexiteit van de hulpvragen van gezinnen. De invloed van de gemeente is in die zin dus beperkt.
Kwaliteit
De buurtteams gebruiken de app Ervaringwijzer. In 2024 zijn er 406 vragenlijsten ingevuld, dat waren er in 2023 nog 480 (bron: Ervaringwijzer). We streven echter naar een stijgende respons. Hierover zal het gesprek plaatsvinden met het buurtteam, zodat naar verwachting in 2026 weer een stijging zal plaatsvinden.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- Wel thuis: samen met Lokalis, KOOS, Spoor030, Yeph en een kwartiermaker verstevigen we de aanpak voor gezinnen met multiproblematiek door uit te proberen welke verbeteringen nodig zijn en hoe we die borgen in het stelsel.
Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- Belang van kinderen voorop: we blijven inzetten op gelijkwaardig samenwerken tussen hulpverleners en ouders/gezinnen.
- Sterke pedagogische basis: we verbeteren de samenwerking tussen de verschillende partners bij het toeleiden naar basishulp en voorzieningen in de pedagogische basis, zodat gezinnen/jeugdigen terecht komen op de meest passende plek. Daarbij benutten we de lessen uit onder meer de hervormingsmaatregel opvoed- en opgroeivragen. Het buurtteam doet voor enkelvoudige opvoed- en opgroeivragen nadrukkelijk appèl op partners in de pedagogische basis.
- Kansrijke start: het buurtteam investeert in groepsgerichte inzet (bijvoorbeeld Invest in play) dat gericht is op jonge kinderen.
Jeugdhulp in de buurt: in elke wijk verleent een buurtteam jeugd en gezin basishulp in samenwerking met pedagogische basis, aanvullende hulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Hierbij zet het buurtteam waar mogelijk e-health en blended werken in.
- Jeugdhulp in de buurt: we continueren de samenwerking met de huisartsen en breiden waar mogelijk de aanwezigheid van buurtteams bij huisartsenpraktijken uit. We maken nadere afspraken over het delen van informatie en samenwerken rond een gezin.
- Collectief werken: de buurtteams blijven bijdragen aan de uitbreiding van collectieve werkwijzen zoals oudergroepen rondom opvoeden en opgroeien en BOOST-groepen.
Aansluiting onderwijs-jeugdhulp: we gaan door met de kernpartneraanpak, maar gaan ter versterking van deze aanpak scherpere keuzes maken. Dit is nodig vanwege de steeds toenemende vraag en taken voor de kernpartners.
- Aansluiting onderwijs-jeugdhulp: we continueren de inzet van de MBO-teams.
Wel thuis: We voeren samen met partners de uitkomsten van de verkenning van de kwartiermaker Scheidingsteam uit (zie raadsbrief Hervormingen sociaal domein en technische sessie Jeugd en Wmo)
- Wel thuis: we zetten in op intensieve ambulante inzet bij huiselijk geweld en kindermishandeling en versterken hiertoe het vakmanschap van de buurtteams.
Financiën Basishulp
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 5.268 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 32.979 | 27.686 | 27.513 | 27.409 | 27.408 | 27.408 | |
Saldo Baten en Lasten | -27.710 | -27.686 | -27.513 | -27.409 | -27.408 | -27.408 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -27.710 | -27.686 | -27.513 | -27.409 | -27.408 | -27.408 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 1 %, 2027 2%, 2028 2% en voor 2029 2% |
---|
Het aanbod van buurtteams jeugd en gezin is vastgelegd in een meerjarige overeenkomst. Deze kan niet ongelimiteerd worden aangepast. De opgenomen percentages zijn gebaseerd op wat redelijkerwijs gevraagd kan worden van deze aanbieder.
NB: de beïnvloedbaarheid van de onderdelen van het programma is niet optelbaar. Bijvoorbeeld: verlagen van het budget voor basiszorg, zal een opdrijvend effect hebben op de kosten van aanvullende zorg en wachtlijsten zullen toenemen.