Doelstelling 7: Volksgezondheid
Het percentage Utrechters met een goed ervaren gezondheid neemt toe .
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
Beleidsnota Gezondheid 'Samen gezondheidsverschillen verkleinen 2024-2027' | 2024 | De beleidsnota gezondheid is gericht op het verkleinen van gezondheidsverschillen met 30% in 2040. Het betreft integraal beleid en geeft ook invulling aan het initiatiefvoorstel ‘Ongelijk Investeren in Gelijke Kansen’. |
Effectindicatoren
We gebruiken de volgende indicatoren om te meten waar we staan. Toelichting op de indicatoren kunt u terugvinden in de webversie van de programmabegroting 2026 .
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | Doelstelling 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% kinderen (groep 7/8) met een goed ervaren gezondheid | 88% (2023) | >88% | - | >88% | - | |||
% jongeren (klas 2 en 4) met een goed ervaren gezondheid | 81% (2023 | - | >81% | - | >81% | |||
% jongvolwassenen (16-25 jaar) met een goed ervaren gezondheid | 65% (2022) | - | >65% | - | >65% | |||
% volwassenen (18-64 jaar) met een goed ervaren gezondheid | 77% (2022) | - | >77% | - | >77% | |||
% ouderen (65 jaar en ouder) met een goed ervaren gezondheid | 55% (2022) | - | >55% | - | >55% |
Aanvullende informatie over effectindicator % jongeren (klas 2 en 4) met een goed ervaren gezondheid:
de streefwaarde voor 2025 is verschoven naar 2026, omdat de afname van dit onderzoek is verschoven.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- Met de aanvullende Rijksmiddelen zetten we extra in op het verhogen van de vaccinatiegraad door middel van een wijkgerichte en fijnmazige aanpak. Zie raadsbrief Vaccinatiegraad trend 2020-2024 en aanzet actieplan verhogen vaccinatiegraad
- In 2026 zetten we in op het bevorderen van een gezonde digitale balans bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Zie ook het uitvoeringsprogramma samen preventief werken aan mentale gezondheid .
- We bestendigen de vernieuwde gezonde schoolaanpak en onderzoeken uitgebreidere ondersteuningsmogelijkheden.
Activiteiten die we niet meer doen
- We verminderen verschillende activiteiten voor verslavingspreventie zoals de inzet van preventiemedewerkers en het aantal individuele interventies. We stoppen met publiekscampagnes zoals ‘Ik Pas’ en het uitdelen van folders. In deze raadsbrief leest u het effect van de bezuinigingen op preventie.
- We verminderen de inzet op gezondheidsadvies en – beleid en gezondheidsonderzoek.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We leveren hoogwaardige Jeugdgezondheidszorg (JGZ), ook voor nieuwkomers, en zorgen voor een goede uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP).
- Wij werken als Inspectie Kinderopvang aan verantwoorde en kwalitatief goede kinderopvang zodat kinderen de ruimte krijgen om zich gezond te ontwikkelen. Dit doen we door jaarlijks toezicht te houden op de kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang bij alle kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus in onze stad. Geregistreerde gastouders inspecteren we steekproefsgewijs, waarbij we jaarlijks meer dan 50% bezoeken.
- We continueren en bestendigen onze medische straatzorg door duurzame inrichting van DomZorg. We werken outreachend en bieden zorg, hulp- en dienstverlening voor dak- en thuislozen, inwoners met overvolle of sterk vervuilde huishoudens
- We bieden hulp- en dienstverlening aan sekswerkers die in Utrecht wonen en/of werken. Uitstapprogramma's zijn hier onderdeel van.
Daarnaast continueren we de modernisering van het Sekswerkbeleid, waaronder het verder uitwerken van een kleinschalige locatie voor sekswerk aan Het Paardenveld.
- De GGDregioUtrecht voert een aantal taken uit de Wet publieke gezondheid uit, zoals infectiebestrijding en forensische zorg.
De soa-poli inclusief verstrekken PrEP wordt gecontinueerd. De driejarige pilot Transkliniek Utrecht loopt tot en met juni 2026.
Met Kansrijke Start rusten we professionals in het sociale en medische domein uit met kennis over de eerste 1000 dagen en faciliteren we samenwerking (onder andere via wijknetwerken), zodat (aanstaande) ouders in een kwetsbare situatie tijdig passende hulp en zorg ontvangen. We agenderen en versterken de samenwerking met ouders en oudernetwerken.
We werken aan gezonde leefgewoonten van onze inwoners op het gebied van voeding, schoollunches, beweging en verslavingspreventie (alcohol, roken, gokken, middelengebruik). En voor moeilijk bereikbare groepen organiseren we gezond- en fitdagen.
We stimuleren vanuit het uitvoeringsprogramma ‘Vitaal en krachtig ouder worden ’ gezonde leefgewoonten en gezondheidsvaardigheden bij ouderen, met o.a. de Utrechtse ketenaanpak valpreventie , en de programma's Doortrappen en het Sociaal Vitaal in Kleur Plus.
Met het Uitvoeringsprogramma Samen preventief werken aan mentale gezondheid 2025-2027 verbeteren en versterken we de mentale gezondheid van onze inwoners, met name kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Centraal staat het verminderen van maatschappelijke druk, het bevorderen van sociaal emotionele ontwikkeling en het bieden van passende handvatten bij beginnende mentale klachten.
- We adviseren over gezondheid in breed gemeentelijk beleid en uitvoering op de thema’s bestaanszekerheid, sociale kracht, gezonde leefomgeving. Het gaat hierbij ook om het meenemen van gezondheidsaspecten in gemeentelijke inkoop- en subsidietrajecten en bij evenementen. Ook met partners in de stad gaan we in gesprek over gezondheid en hoe we die kunnen versterken. Dit doen we onder andere via Wijkdata Wijkdoen, de Wijkalliantie+, en
de HealthHub.
- Met de Volksgezondheidsmonito r Utrecht brengen we de gezondheid van Utrechters continu in beeld. Specifiek in 2026 voeren we de Gezondheidsmonitor onder volwassenen en ouderen uit, net als de Gezondheidsmonitor Jeugd onder middelbare scholieren en publiceren we het Utrechts Gezondheidsprofiel.
- We zetten de minimale betrokkenheid bij de World Health Organization (WHO) voort.
Financiën Volksgezondheid
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Baten | 6.095 | 6.336 | 4.858 | 3.203 | 3.203 | 3.203 | |
Lasten | 39.298 | 41.613 | 38.357 | 34.292 | 33.992 | 33.992 | |
Saldo Baten en Lasten | -33.203 | -35.277 | -33.500 | -31.090 | -30.789 | -30.789 | |
Onttrekking reserves | 953 | 1.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 376 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 577 | 1.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -32.626 | -33.726 | -33.500 | -31.090 | -30.789 | -30.789 |
x €1.000 | ||||||||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||||
Totaal verschil in de baten 2026 t.o.v. 2025: | -1.478 | |||||||
Incidentele middelen van het Rijk vervallen, met name Gezond en Actief Leven Akkoord. | -628 | I | ||||||
Incidentele middelen voor internationale projecten vervallen in 2026 (Vesta, Cultivate, Equal Life) | -478 | I | ||||||
De incidentele Rijksmiddelen voor het verhogen van de vaccinatiegraad ad € 730K zijn lager dan in 2025 | -495 | I | ||||||
Overig | 123 | I | ||||||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | ||||||
Lasten | ||||||||
Totaal verschil in de lasten 2026 t.o.v. 2025: | 3.255 | |||||||
Incidentele middelen van het Rijk vervallen, met name Gezond en Actief Leven Akkoord. | 628 | I | ||||||
Incidentele middelen voor internationale projecten vervallen in 2026 (Vesta, Cultivate, Equal Life) | 478 | I | ||||||
De incidentele Rijksmiddelen voor het verhogen van de vaccinatiegraad ad € 730K zijn lager dan in 2025 | 495 | I | ||||||
Verwerking hervormingsbezuinigingen: m.n. gezondheidsadvies en -beleid, gezondheidsonderzoek en efficiëntie | 490 | S | ||||||
Nieuwkomers: JGZ-zorg aan nieuwkomers, afkomstig uit VJN 2025 (incidenteel in 2025, vervallen in 2026). | 336 | I | ||||||
Inrichting zorgorganisatie naar zorgwetgeving en kwaliteitseisen, Voorjaarsnota 2025 | -471 | S | ||||||
Loon- en prijsbijstelling | -780 | S | ||||||
Besteding en dekking middelen; van 2024 naar 2025, maar niet in 2026 (o.a. Mentale gezondheid, Leefstijlinterventies, schoollunches, Modernisering sekswerkbeleid) | 540 | I | ||||||
Extra middelen in verband met de gewijzigde productiviteitsnorm 2025 | 830 | I | ||||||
Gemeenschappelijke Regeling (GGDrU): loon- en prijsbijstelling | -89 | S | ||||||
Op basis van de bevolkingsprognoses dalen de kindaantallen in 2026. Als gevolg hiervan worden de budgetten van de Jeugdgezondheidszorg en de Inspectie Kinderopvang aangepast. | 423 | S | ||||||
Overig | 375 | I/S | ||||||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | ||||||
Reserves |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2026 is 5%, 2027 7%, 2028 10% en voor 2029 11% |
---|
Voor deze doelstelling ligt een deel van de bestedingen vast in een gemeenschappelijke regeling (GGDrU).
Daarnaast ligt een deel van de bestedingen vast doordat ze geoormerkt zijn en bekostigd worden met Rijkssubsidies (m.n. SPUK GALA) of middelen van derden.
Een belangrijk deel van de kosten van Volksgezondheid betreft personele lasten van de Jeugdgezondheidszorg. Deze zijn niet beïnvloedbaar omdat het hier wettelijke taken betreft (Wet publieke gezondheidszorg - WPG).