Top 10 risico's
In het onderstaande overzicht staat de top tien risico’s met de grootste financiële impact kort toegelicht, inclusief de genomen maatregelen. Deze top tien telt op tot een benodigde weerstandscapaciteit van 75,3 miljoen euro. De top 10 risico's bedraagt daarmee 87% van de totaal benodigde weerstandscapaciteit. Het gemiddeld financieel gevolg is gebaseerd op het gemiddelde van de 100.000 trekkingen van de Monte-Carlosimulatie van het betreffende risico. De bijdrage benodigde weerstandscapaciteit is de uitkomst gebaseerd op 90% zekerheid.
x € 1.000.000 | |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
---|---|---|---|
Grondexploitatie Stationsgebied | Het Stationsgebied blijft een complex en daardoor risicovol project. De uitvoering is ver gevorderd, maar tegelijkertijd worden er ook nog | 12,0 | 17,2 |
Maatregelen:
| |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
SPUK’s | In het hoofdlijnenakkoord van kabinet Schoof was een korting op de SPUK's opgenomen. Dit betreft een extra korting op onze inkomsten of door een korting op het gemeentefonds of op de omvang van het SPUK budget. Achtergrond van deze maatregel is dat administratieve lasten worden verminderd doordat er sprake is van meer beleidsvrijheid om deze middelen te besteden. In de laatste Voorjaarsnota van dit kabinet is deze maatregel ook budgettair opgenomen. Echter bij een aantal van deze SPUK’s is sprake van verplichtingen uit convenanten en/ of meerjarige afspraken met de stad. In welke mate wij deze korting (tijdig) kunnen invullen is onzeker. Wel is zeker dat deze bezuinigingsmaatregel een effect heeft op de uitvoering van ons beleid. | 10,3 | 14,7 |
Maatregelen: | |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
Autonome groei volume Jeugdwet en WMO | De vraag neemt toe en is sterk afhankelijk van externe factoren als prestatiedruk bij jeugd, vergrijzing en inzet op langer thuis wonen. Daarnaast neemt zorgduur en opvang toe door complexere problematieken en krapte op de woningmarkt waardoor uitstroom stagneert. Het financieel risico bestaat daaruit dat bij een open-einde regeling de gemeente de verantwoordelijkheid neemt voor de extra uitgaven als de autonome groei groter blijkt te zijn dan de geprognosticeerde groei die door de Rijksoverheid wordt gefinancierd. | 9,5 | 13,7 |
Maatregelen: | |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
Netcongestie | De belasting van het elektriciteitsnetwerk in Utrecht nadert een kritische grens. Momenteel is er al een wachtlijst voor stroomaansluitingen voor grootgebruikers. Investeringen voor lange-termijn oplossingen komen traag van de grond komen terwijl de vraag naar energie steeds sneller stijgt. Hierdoor wordt de kans dat de netbeheerder ook een aansluitstop voor kleingebruikers afkondigt, steeds groter. Dit heeft als gevolg dat ontwikkelingen stagneren. Voor de gemeente heeft dit financiële gevolgen. Zoals lagere opbrengsten grondexploitatie, die deels niet binnen de reserve grondexploitatie gedekt kunnen worden, en lagere legesinkomsten. | 8,9 | 12,7 |
Maatregelen: | |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
een deel van de bezuinigingsopgave wordt mogelijk later gerealiseerd dan gepland | We hebben een omvangrijke bezuinigingsopgave vanuit de Voorjaarsnota’s 2024 en 2025 en de hervormingsopgave sociaal domein. In totaal gaat dit nog om een bedrag van ruim 60 miljoen structureel. De kans bestaat dat we een deel van deze bezuinigingsopgave later realiseren dan gepland. Dit leidt tot een financieel nadeel omdat we langer de lasten moeten dragen dan we hebben begroot. | 4,5 | 6,5 |
Maatregelen: | |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
Inkomsten gemeentefonds | De ontwikkelingen rond de Algemene uitkering zijn niet altijd goed in te schatten. Dit betreft de reguliere groei van het gemeentefonds (BBP-systematiek indexatie en volume), korting voor WOZ-waarde en de verwachte ontwikkelingen van het Rijk. We maken een prognose gebaseerd op aannames ten aanzien van deze elementen en daarin schuilt een financieel risico. De verwachte ontwikkelingen van het Rijk zijn (deels) opgenomen in het financieel beeld als inkomsten, zoals Hervormingsagenda jeugd, uitvoeringskosten Omgevingswet en Wet kwaliteitsborgingbouw. Het is onzeker of deze inkomsten ook werkelijk worden verwerkt in het gemeentefonds, met welk bedrag en wat het aandeel voor Utrecht is. | 4,0 | 5,6 |
Maatregelen: In de begrotingscyclus beoordelen we de ontwikkelingen op het (gewijzigde) effect op het de inkomsten van het Rijk. Daarnaast worden via lobby specifieke onderwerpen onder de aandacht gebracht van het kabinet en de Kamerleden. Daarbij trekken we op met de VNG. | |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
UW Holding BV | De gemeente Utrecht loopt een financieel risico als enig aandeelhouder van UW holding BV. Het Rijk heeft de Wsw per 1 januari 2015 dichtgezet voor nieuwe instroom, waardoor de Wsw-groep steeds kleiner en ouder wordt. Hoewel het Rijksbudget per Wsw-medewerker stijgt vanwege vergrijzing, daalt het totaalbudget door de krimpende doelgroep. Als de uitstroom van Wsw-medewerkers langzamer verloopt dan waar het Rijk mee rekent, ontstaat er een tekort. Daarnaast vraagt de transformatie naar een sociaal ontwikkelbedrijf voor de Participatiewet-doelgroep om aanpassingen in de bedrijfsvoering van UW holding BV. Als enige aandeelhouder is de gemeente financieel verantwoordelijk voor eventuele tekorten die hieruit voortvloeien. | 1,6 | 2,3 |
Maatregelen: | |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
Civiele Constructies einde levensduur | De groei en verdichting van de stad gaan gepaard met toenemende druk op de bestaande civiele constructies en infrastructuur. Dit vergroot de kwetsbaarheid van de stad en kan leiden tot onvoorziene (veiligheid)situaties en daardoor hogere lasten op de langere termijn. De effecten van klimaatverandering (langere periodes van droogte afgewisseld met korte, maar felle buien met veel regen) maken de situatie nog complexer. Door veroudering van de rioleringssystemen en onvoldoende afvoercapaciteit ontstaat het risico dat onderhoud naar voren moet worden geschoven en kunnen extra investeringen in aanpassingen van de waterinfrastructuur noodzakelijk worden. | 0,8 | 1,1 |
Maatregelen:
| |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
Informatiebeveiliging/ cybercrime | Het risico van onvoldoende informatiebeveiliging en daardoor gevoeligheid voor cybercrime betreft het verlies van gegevens of verstoring van dienstverlening door ICT incidenten en/of cyberaanvallen, het ontbreken van grip op IT-leveranciers in de hele keten, de beperkte aanwezigheid van managementsturing op informatiebeveiliging binnen de bedrijfsvoering, niet voldoen aan wet- en regelgeving en daardoor grote financiële verliezen of imagoschade. | 0,6 | 0,9 |
Maatregelen:
| |||
Risico | Omschrijving | Gem. financieel gevolg | Bijdrage benodigde weerstandscapaciteit |
Bijstandsbudget (BUIG) | Het risico is dat het jaarlijkse budget dat Utrecht vanuit het Rijk ontvangt voor de gebundelde uitkering (BUIG) onvoldoende is voor de uitkeringslasten. De gemeente is wettelijk verplicht alle uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en loonkostensubsidies te verstrekken aan inwoners die hier recht op hebben. Het jaarlijkse budget dat gemeenten ontvangen is echter afhankelijk van twee factoren waar de gemeente geen invloed op heeft: de landelijke ontwikkelingen in het macrobudget én het verdeelmodel dat bepaalt welk percentage elke gemeente krijgt. Dit blijft een financieel risico, ondanks verbeteringen in het verdeelmodel, vrijgemaakte algemene middelen en de bestaande vangnetregeling. | 0,8 | 1,1 |
Maatregelen: | |||
Bijdrage top 10 aan benodigde weerstandscapaciteit | 75,3 | ||
Totaal benodigde weerstandscapaciteit | 86,9 |