De netto schuldquote vergelijkt de leningen van de gemeente (met aftrek van de geldelijke bezittingen) met de totale baten van de begroting. Daarnaast presenteren we ook de schuldquote gecorrigeerd voor de leningen die de gemeente heeft uitstaan (deze middelen vloeien immers op termijn terug).
Begroting jaar 2026
| In % | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Verslag 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | MJR 2027 | MJR 2028 | MJR 2029 | |
Netto schuldquote | 72,80% | 84,20% | 87,20% | 88,50% | 96,20% | 102,80% |
Af: uitleenquote | -1,70% | -1,60% | -1,60% | -1,50% | -1,60% | -1,60% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 71,10% | 82,60% | 85,60% | 87,00% | 94,60% | 101,20% |
Stand van zaken
De netto schuldquote neemt de komende jaren toe als gevolg van de volgende in het EMU-saldo onderscheiden posten:
- Een boekwaarde van investeringen die met circa 894 miljoen euro toeneemt;
- Per saldo circa 82 miljoen euro aan grondexploitatie-investeringen;
- De voorzieningen nemen toe met circa 232 miljoen euro.
Daarmee komen de EMU-tekortsaldi over de periode 2025 tot en met 2029 in totaal uit op circa 570 miljoen euro. Dit moet extern gefinancierd worden en vormt daarmee de voornaamste oorzaak van toename van de netto schuld(quote).
Bij de netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen worden uitgeleende gelden in mindering gebracht. Die verstrekte leningen zijn constant op een niveau van 1,5 à 1,6%. Dat wordt als een vorderingspositie gezien, vandaar dat de netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen met genoemd verschil lager uitvalt.
De netto schuldquote nadert, bij ongewijzigd beleid, in 2029 de ondergrens van signaalwaarde minst risicovol.